گیاهان مناسب آکواریوم

آنچه در این مقاله میخوانید
    گیاهان مناسب آکواریوم

    مقدمه 

    پیشرفت‌های فنی در روشنایی آکواریوم به طور چشمگیری انتخاب لامپ‌های فلورسنت و لامپ‌های موجود برای علاقه‌مندان به آکواریوم را افزایش داده است. با توجه به این حجم زیاد از انتخابات در دسترس، انتخاب لامپ فلورسنت و فیکسچر مناسب می تواند گیج کننده و ترسناک باشد. با این حال، با بررسی نور فلورسنت به روشی سیستماتیک، می‌توانیم نیازهای یک سیستم آکواریومی خاص را برطرف کنیم و فرآیند تصمیم‌گیری را ساده کنیم.

    نورپردازی آکواریوم دو کاربرد اصلی دارد: یک کاربرد زیبایی شناختی عمومی و دیگری خاص و کاربردی که برای حفظ فرآیندهای بیولوژیکی که در آکواریوم اتفاق می افتد لازم است. در حالی که استفاده زیبایی شناختی از نور برای آکواریوم ها مهم است، نور کاربردی برای رفاه و سلامتی موجودات آکواریوم هم کاملاً حیاتی است. با شناسایی عملکرد اصلی نور، می توانید یک جلوه نوری چشمگیر ایجاد کنید یا شرایط نور طبیعی لازم برای حفظ یک اکوسیستم آکواریوم سالم را بازسازی کنید.

    نقش نور در فتوسنتز و رشد گیاهان

    گیاهان غذای خود را از طریق فتوسنتز می سازند یعنی از انرژی نور خورشید استفاده می کنند و آن را به قندهای ساده تبدیل می کنند.گیاهانی که به سرعت رشد می‌کنند، گل می‌دهند یا میوه می‌دهند، به انرژی زیادی نیاز دارند و بنابراین به نور آفتاب فراوان نیاز دارند.

    هنگامی که گیاهان نور کافی دریافت نمی کنند، نمی توانند غذای مورد نیاز خود را برای عملکرد تولید کنند، بنابراین ممکن است رشد ضعیف، رنگ پریده، دورنگی و گل و میوه کمتر را مشاهده کنید.حتی گیاهان مقاوم به سایه نیز برای رشد به مقداری نور نیاز دارند و این به این دلیل است که گیاهان از نور خورشید برای تهیه غذای خود استفاده می کنند، در فرآیندی که ما به آن فتوسنتز می گوییم. 

    LED Light Strip

    در طول فتوسنتز، گیاهان انرژی نور خورشید را مهار می کنند و از آن برای ترکیب آب (جذب شده از خاک) و دی اکسید کربن (جذب شده از هوا) برای تشکیل قندهای ساده استفاده می کنند و اکسیژن را به عنوان یک محصول جانبی از خود آزاد می کنند.

    گیاهان شناور در آکواریوم  چه نقشی دارند

    گیاهان شناور مزیت زیبایی شناختی و عملکردی منحصربه‌فردی را برای آکواریوم‌های کاشته‌شده، به‌ویژه در مجموعه‌ ای با تکنولوژی بالا ارائه می‌کنند. گونه‌هایی مانند کاهوی آبی و سالوینیا پوششی طبیعی بر روی سطح آب ایجاد می‌کنند و نفوذ نور را کاهش می‌دهند و برای گونه‌هایی که شرایط کم نور را ترجیح می‌دهند، سایه ایجاد می‌کنند. این می تواند به ویژه در مخازن با تنظیمات روشنایی بالا مفید باشد و به جلوگیری از استرس روی گیاهان آبزی و ماهی هایی که در شرایط ضعیف تر رشد می کنند کمک کند.

    فراتر از زیبایی شناسی، گیاهان شناور نقش مهمی در جذب مواد مغذی ایفا می کنند و ریز مغذی های اضافی و دی اکسید کربن را مستقیماً از سطح آب می گیرند. این به متعادل کردن سطوح مواد مغذی در مخزن کمک می کند و احتمال شکوفه جلبک ها را کاهش می دهد. علاوه بر این، ریشه‌های آن‌ها پناهگاه و مکان‌هایی برای تخم‌ریزی ماهی‌ها است که تنوع زیستی و تعادل اکولوژیکی آکواریوم را افزایش می‌دهد. گنجاندن گیاهان شناور در یک آکواریوم کاشته شده با فناوری پیشرفته نیازمند در نظر گرفتن سرعت رشد و پتانسیل آنها برای مسدود کردن نور به گیاهان زیرین است و از همزیستی هماهنگ در اکوسیستم آبی اطمینان حاصل می کند.

    انواع گیاهان پرطرفدار که در آکواریوم پلنت استفاده می شود(گیاهان با نیاز نوری بالا):

    شمشیر آمازون (گونه اکینودوروس)

    گیاهان شمشیر آمازون به دلیل برگ‌های سبز بزرگ و شاداب و توانایی‌شان در تحمل نور زیاد، محبوب هستند. آنها می توانند به عنوان گیاهان پیش زمینه در فضای آبی مورد استفاده قرار گیرند و نقاط کانونی عالی در آکواریوم ایجاد کنند.

    Vallisneria (گونه Vallisneria)

    Vallisneria، همچنین به عنوان "علف نواری" یا "Eelgrass" شناخته می شود، دارای برگ های بلند و روبان مانند است که هنگام تاب خوردن در آب جلوه بصری زیبایی ایجاد می کند. شما می توانید یک جنگل vallisneria در آکواریوم های پیشرفته خود بسازید.

    روتالا (گونه  Rotala)

    روتالا گونه ای از گیاهان ساقه ای است که شامل گونه های مختلف با شکل ها و رنگ های مختلف برگ است. بسیاری از گونه های روتالا در نور زیاد رشد می کنند و می توانند رنگ های پر جنب و جوش قرمز، صورتی یا سبز را به آکواریوم اضافه کنند.

    Ludwigia (گونه Ludwigia)

    گیاهان Ludwigia به خاطر شاخ و برگ های قرمز، نارنجی یا سبز درخشان خود شناخته می شوند. آنها برای حفظ رنگ های پر جنب و جوش خود به نور زیاد نیاز دارند و می توانند به عنوان گیاهان پس زمینه یا میان زمین استفاده شوند.

    کریپتوکورین (نوع کریپتوکورین)

    گیاهان کریپتوکورین به دلیل داشتن برگ های موج دار و پهن و توانایی تحمل طیف وسیعی از شرایط نوری، از جمله نور زیاد، محبوب هستند. همچنین، آنها اغلب به عنوان گیاهان پیش زمینه یا میان زمین استفاده می شوند.

    علف(چمن) موی کوتوله (Eleocharis parvula)

    علف موی کوتوله یک گیاه فرش محبوب است که یک تشک متراکم و کم رشد در آکواریوم ایجاد می کند. برای رشد به نور زیاد نیاز دارد و می تواند ظاهری شاداب و چمن ایجاد کند

    گیاهان مناسب آکواریوم

    گیاهان آکواریومی مقاوم

    کافی است برای گیاهان کم تقاضا که نگهداری آنها راحت تر است، روی مواد مغذی گیاه تمرکز کنید. کود گیاهی ای را انتخاب کنید که نیترات کمی داشته باشد . مکمل های آهن را به طور منظم اضافه کنید ، و حمایت از ریشه های گیاه را با یک بستر یا چوب در ریشه انجام دهید.

    گیاهان قرمز آکواریومی واقعاً چشم نواز هستند. اگر چنین گیاهی در آکواریوم باشد، تقریباً مانند یک آهنربا چشم را جذب می کند. می توانید از تعداد بیشتری از آنها یا فقط کمی استفاده کنید تا کمی تضاد به چیدمان بدهید.

    دلایل رایج برای انتخاب نور آکواریوم پلنت جهت زیبایی:

    رایج ترین استفاده برای نورپردازی آکواریوم، یک مورد زیبایی شناختی و دکوری است تا رنگ پر جنب و جوش ماهی ها را به نمایش بگذارد. هنگامی که ما در مورد کیفیت بصری نور، یا نحوه ظاهر شدن چیزی تحت یک نوع خاص نور نگران هستیم، بیشتر به شاخص رندر رنگ (CRI) یک لامپ باید توجه کنیم. CRI یک لامپ بر اساس مقیاس 0 تا 100 است که 100 نشان دهنده چگونگی ظاهر شدن یک شی در شرایط نور طبیعی روز است.

    لامپ‌های طیف کامل یا لامپ‌هایی که تمام طول موج‌های نور مرئی را ساطع می‌کنند، به تأثیرات بصری نور طبیعی خورشید نزدیک می‌شوند و ارزش CRI بالایی دارند. با این حال، به خاطر داشته باشید که ارزش CRI بالا ممکن است لزوما به معنای بهترین رنگ‌بندی نباشد. لامپ های تقویت کننده رنگ از این واقعیت استفاده می کنند و نور را از انتهای "گرمتر" (قرمز تا زرد) از طیف رنگ ساطع می کنند تا رنگ را تقویت و غنی کنند. ترکیب لامپ‌های طیف کامل با لامپ‌های تقویت‌کننده رنگ، یک راه عالی برای به نمایش گذاشتن بهترین رنگ و در عین حال حفظ ظاهر "طبیعی" برای آکواریوم و ساکنان آن است.

    سبک های مختلف آکواریوم به نور خاصی نیاز دارند دمای رنگ یک لامپ جنبه دیگری است که هنگام انتخاب لامپ برای کیفیت بصری آن باید در نظر گرفت. بسیاری از لامپ‌های آکواریوم بر اساس دمای رنگشان طبقه‌بندی می‌شوند که با درجه کلوین (K-rating) مشخص می‌شود تا به ما بینشی نسبت به ظاهر نور ساطع شده از لامپ بدهد. رتبه بندی K یک لامپ، دما (بر حسب درجه کلوین) و رنگ متناظر یک «جسم سیاه» را که در همان دما منتشر می شود، توصیف می کند.

    لامپ‌هایی با درجه K پایین‌تر تمایل به تولید نوری دارند که «گرم‌تر» به نظر می‌رسند، مانند قرمز، زرد و نارنجی و لامپ‌هایی با درجه K بالا، نوری را تولید می‌کنند که «خنک» به نظر می‌رسد. نور خورشید در ظهر دارای درجه K 5500 درجه کلوین است و شامل ترکیبی از تمام رنگ های طیف رنگی است. به همین دلیل، یک لامپ 5500 درجه کلوین به عنوان یک لامپ تمام طیف شناخته می شود و می تواند به عنوان یک نقطه مرجع در هنگام انتخاب یک لامپ بر اساس رتبه بندی K آن استفاده شود.

    اهداف کاربردی برای انتخاب نور آکواریوم پلنت:

    نورپردازی آکواریوم نقش مهمی در تامین انرژی حیاتی لازم برای فتوسنتز دارد. به عنوان منبع نور اولیه (و در بیشتر موارد، تنها منبع نور)، روشنایی مناسب آکواریوم برای هر سیستمی که حاوی ارگانیسم‌های فتوسنتزی مانند گیاهان ، شقایق‌ها و مرجان‌ها است، ضروری است . وقتی به شرایط روشنایی لازم برای حفظ زندگی توجه می کنیم، بیشتر به شدت لامپ باید توجه کنیم.

    در آکواریوم آب شیرین اگرچه بسیاری از عوامل مانند عمق آب، شفافیت آب، و ارتفاع/محل لامپ بر شدت نور تأثیر می‌گذارند، اما کل وات یک چراغ روشنایی به عنوان یک راهنمای کلی در هنگام انتخاب چراغ‌ها عمل می‌کند. به طور کلی، وسایلی که از لامپ های با وات بالاتر استفاده می کنند، شدت نور بیشتری خواهند داشت. بنابراین، آکواریوم هایی که به شرایط نوری بالا نیاز دارند، به وسایل روشنایی با توان خروجی بالاتر نیاز دارند.

    سوالات متدوال:

    1.نحوه محاسبه نور مخصوص آکواریوم پلنت چگونه است؟

    یک قانون اساسی خوب که باید رعایت شود این است که برای آکواریوم‌هایی که فقط ماهی دارند، 1 تا 2 وات روشنایی در هر تانک لازم دارند، برای آکواریوم‌های کاشته شده در آب شیرین 2 تا 5 وات در هر گالن، و برای آکواریوم‌های صخره‌ای بین 4 تا 8 وات در هر گالن لازم است. برای محاسبه تعداد وات در هر گالن یک آکواریوم از یک چراغ، کافی است کل وات چراغ را بر تعداد گالن آکواریوم تقسیم کنید. به عنوان مثال، یک دستگاه 55 وات که روی یک آکواریوم 29 لیتر استفاده می شود، نور کمی کمتر از 2 وات در هر گالن را در اختیار ساکنان خود قرار می دهد. در حالی که این مقدار نور برای آکواریوم‌های فقط ماهی مناسب است.

    2.بهترین روش برای انتخاب یک نور مناسب چیست؟

    انتخاب لامپ ها و وسایل روشنایی مناسب در ابتدا ممکن است گیج کننده به نظر برسد، اما با شناسایی درست نیازهای روشنایی خود و همچنین نیازهای روشنایی ساکنان آکواریوم خود، می توانید انتخاب های خود را محدود کنید. یک چراغ روشنایی که با دقت انتخاب شده است، سال ها قابلیت استفاده دارد و یک آکواریوم سالم را برای شما فراهم می کند.هم چنین می توانید با ارتباط گرفتن کارشناسان ما در شرکت ایران گرولایت بهترین انتخاب را داشته باشید و نورهای مناسب فضای آکواریوم خود را انتخاب کنید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    سارینا ملک پور
    1403/04/19 10:43

    از کدام دسته از لامپ ها در اکواریوم استفاده کنیم؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1403/04/19 11:40
    پاسخ به:سارینا ملک پور

    میتوانید مقاله رشد گیاه را مطالعه کنید

    لیلا
    1403/04/17 10:19

    میشه دسته بندی لامپ هارو نام ببرید

    امیر عطا تاج کریمیان
    1403/04/17 14:52
    پاسخ به:لیلا

    دوست عزیز میتوانید به دسته بندی لامپ های ایران گرولایت مراجعه کنید

    دلفی
    1403/04/17 10:17

    ممنون از سایت خوبتون

    مانلی
    1403/04/17 10:17

    ارسال به اراک هم دارید؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1403/04/17 14:53
    پاسخ به:مانلی

    بله دوست عزیز سایت ایران گرولایت ارسال به همه جای ایران دارد

    نادر
    1403/04/17 10:16

    لامپ مخصوص اکواریوم رو می‌توانم از خودتون بخرم؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1403/04/17 14:53
    پاسخ به:نادر

    بله دوست عزیز میتوانید در بخش لامپ های اکواریوم اطلاعات بیشتری دریافت کنید

    اکبر
    1403/04/04 11:23

    عکس های بیشتری در رابطه با گیاهان آکواریومی در دسترس قرار می دهید؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1403/04/04 13:07
    پاسخ به:اکبر

    برای بروزرسانی مقاله حتما انجام میدهمیم

    مریم
    1403/04/04 11:09

    جلب زدن در اکواریوم نشانه چیست؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1403/04/04 13:08
    پاسخ به:مریم

    کثیف بودن اب و به موقع تعویض نشدن اب عدم اکسیژن رسانی صحیح در سیستم اکواریوم شما دوست عزیز

    میلاد
    1403/04/04 11:05

    از کجا بفهمیم اب درون آکواریوم شیرین است یا ...؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1403/04/04 13:14
    پاسخ به:میلاد

    با دستگاه های اندازه گیری مثل تی دی اس و پی اچ تا حدی قابل تشخیص میباشد

    قاسم
    1403/04/03 12:35

    قیمت را می فرمایید؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1403/04/04 12:57
    پاسخ به:قاسم

    دوست عزیز ما نور اکواریوم را میفروشیم

    روشن روان
    1403/02/23 22:36

    ایا می توان لامپهای تولید شرکت ایران گرولایت را در آب شناور کرد؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1403/04/04 13:36
    پاسخ به:روشن روان

    سلام دوست عزیز لامپ ها ضد اب هستند ولی درون اب قرار نمیگیرند در بالای سطح اب هستند

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط