لامپ فول اسپکتروم چیست ؟ خرید و قیمت و کاربرد

آنچه در این مقاله میخوانید
    لامپ فول اسپکترام چیست

    تعریف لامپ فول اسپکتروم :

    برای اولین شرکت پرتو رشد نوین ویژن با معرفی محصولی به نام فول اسپکتروم به بازار ایران پرداخت. در واقع بازره نوری مرئی که چشم توانایی دادن آن دارند را می گویند.طیف 380 نانومتر که شروع نوری A  یوی است(که برای انسان ضرر ندارد) آغاز فول اسپکتروم می باشد تا 780 نانومتر که اوایل مادون قرمز ها است.

    لامپ فول اسپکتروم چیست؟

    فول اسپکتروم یا طیف کامل ، طیف کامل نوری است که طیف الکترومغناطیسی را از مادون قرمز تا ماوراء بنفش نزدیک یا تمام طول موج هایی که برای زندگی گیاهان یا حیوانات مفید است را می پوشاند ،حتی اگر توزیع طیفی خورشیدی که به زمین می رسد با زمان روز، عرض جغرافیایی و شرایط جوی تغییر می کند.

    "طیف کامل" یک اصطلاح فنی نیست که برای یک لامپ الکتریکی استفاده شود . بلکه به این معنی است که محصول از کیفیت مهم نور طبیعی تقلید می کند.

    محصولاتی که به‌عنوان «طیف کامل» به بازار عرضه می‌شوند ممکن است نور را در کل طیف مرئی تولید کنند ، اما بدون ایجاد توزیع طیفی یکنواخت اما این ویژگی در تمام آنها مشترک است که بازه ی نور مرئی خورشید را که با چشم دیده می شود و از مادون قرمزهای پایین تا یو وی های UV)) بالا دارا می باشند.

    ویژگی های لامپ فول اسپکتروم

    بهترین شاخصه ای که بتوان برای نورهای فول اسپکتروم مشخص کرد این است که اصطلاحی است برای بازه ی نورهای مرئی که دقیقا همین طیف های نور مرئی هستند(نورهای قابل روئیت با چشم) که روی رشد گیاه تاثیر می گذارند

    تقلب در لامپ فول اسپکتروم را چگونه بفهیم؟

    متاسفانه در ایران یک سری ال ای دی های صورتی رنگ که از چین وارد می شوند و اینها در نمای ساختمان از آنها استفاده می شود ولی چون بازه ی رنگی نورصورتی شبیه به فول اسپکتروم می باشد از همین مساله سو استفاده شده و به دست می رسانند.

    تفاوت لامپ فول اسپکتروم با لامپ‌های معمولی؟

    تفاوت در این است که آنچه در لامپ های معمولی استفاده        ناموتر یو وی درآن  استفاده می شود و از لحاظ نانومترهای رشد گیاه هم هیچ گونه امتیازی ندارند. مثلا در لامپ های بخار سدیم که طیف رنگی آنها آفتابی است طیف نانومترهای قرمز را بیشتر دارند و راندمان بیشتری در دوره زایشی برای گیاه دارند یا لامپ های متال هالید که باتوجه به اینکه نور ساطع شده از آنها سفید است اون بخشی رو که بیشتر مناسب کلورفیل سازی مناسب است دارند. در حالی تمامی این ویژگی ها در لامپ های فول اسپکتروم شرکت ایران گرولایت به صورت یک جا قرار دارند.

    نحوه عملکرد لامپ فول اسپکتروم؟

    فول اسپکتروم در واقع یک طیف نانومتری است که به صورت هم طبیعی در نور خورشد وجود دارد و هم به صورت مصنوعی در لامپ های رشد گیاه که در شرکت ایران گرولایت ساخته می شود وجود دارد. عملکرد لامپ فول اسپکتروم به صورت خاص تمام دوره های رشد یک گیاه را پوشش می دهد از دوران زایشی تا رویشی و میوه دهی .

    برندهای معتبر و پرفروش لامپ فول اسپکتروم

    لامپ فول اسپکتروم شرکت ایران گرولایت با توجه به اینکه جز تخصصی ترین لامپ های رشد گیاه می باشد جز بهترین انتخاب های شما برای خرید لامپ فول اسپکتروم می باشد شما می توانید با اطمینان خاطر محصولاتی که دارای 4 سال گارانتی تعمیرات و یک سال تعویض بی قید و شرط دارد.

    موید براین نکته این است که همکاری ویژه با مراکز علمی و تحقیقاتی توسط شرکت ایران گرولایت از بدو تاسیس انجام شده و بازدهی بسیار مناسبی در راندمان محصولات دارد.

    از برندهای معروف در این زمینه محصولات فیلیپس به عنوان اولین شرکت است و در ادامه ماس هایدرو و اسپادر ال ای دی است.

    ساختار و تکنولوژی استفاده شده در لامپ فول اسپکتروم

    لامپ های صورتی ای که در بازار وجود دارند و عموما به عنوان فول اسپکتروم شناخته می شوند در واقع لامپ هایی هستند که جلوی نور آبی رنگ آن فسفر سبز قرار گرفته است. همین نوع ساخت لامپ باعث می شود که گیاهان دچار یک رشد علفی شوند و ساقه ها نازک و پوک شوند.

    درصورتی که در شرکت ایران گرولایت با کنار هم قرار دادن ال ای دی ها با طیف های نوری مختلف نانومتر فول اسپکتورم ساخته می شود.

    کاربردهای لامپ فول اسپکتروم در کشاورزی و گلخانه‌ها

    در گلخانه های صنعتی از طیف های طبیعی فول اسپکتروم استفاده می شود که با عمدتا با فناوری smd ساخته می شود و در آنها از لامپ های رنگی صورتی استفاده نمی شود.

    کاربردهای  لامپ فول اسپکتروم  به صورت درمانی و پزشکی

    لامپ های فول اسپکتورم در بازه ی مرئی خود کار نور خورشید را انجام می دهند و مانند نور خورشید باعث جذب ویتامین D در بدن انسان و حیوانات می شود. به طور مثال برای درمان مریضی تو لک  رفتن طوطی با در معرض قراردادن لامپ فول اسپکتروم آنرا درمان می کنند.

    کاربرد لامپ فول اسپکتروم  در آکواریوم‌ها

    در کاربردهای اکواریومی نور رشد گیاه بیشتر از طیف آبی رنگ استفاده می شود که این امر به دو دلیل عمده انجام می شود،دلیل اول ایجاد شکست نور در آب است و دلیل دوم برای زیبایی است.

    مزایا و معایب لامپ فول اسپکتوروم

    لامپ فول اسپکتوروم محصول مستقلی نیست که بتوان برای آن مزایا و معایب در نظر گرفت برای همین اگر در نحوه ساخت از لامپ های صرفا صورتی شود دارای معایب بسیار زیادی برای استفاده کنندگان آن است.مثل  رشد علفی و خشک شدگی برگ های گیاهان است.

    تاثیر روانی استفاده از نور فول اسپکتروم بر انسان

    اکثر مردم نور روز را از پنجره ها و نورگیرها به نور الکتریکی ترجیح می دهند. نور روز به افراد احساس مثبتی می دهد و می تواند به بهبود خلق و خو و انگیزه کمک کند. از آنجایی که لامپ های "طیف کامل" ظاهر نور سفید یا آبی مایل به سفید را ایجاد می کنند و به دلیل اینکه درک بالاتری از روشنایی ایجاد می کنند، اغلب ارتباط مثبتی با نور روز وجود دارد.

     هر لامپ با دمای رنگ 5000 کلوین یا بالاتر، نوری را تولید می کند که توسط اکثر مردم شبیه به نور روز درک می شود. لامپ های رشته ای پوشش داده شده با نئودیمیم دمای رنگ 5000 کلوین یا بالاتر ندارند، اما همین ارتباط مثبت را با نور روز با فیلتر کردن رنگ زرد معمولی لامپ های رشته ای استاندارد ارائه می دهند. لامپ های نئودیمیم نیز تمایل دارند رنگ های آبی و قرمز را غنی تر نشان دهند.

    انتخاب و خرید لامپ فول اسپکتروم در بازار ایران

    امروزه در بازار ایران متاسفانه از ال ای دی های صورتی رنگ به عنوان لامپ فول اسپکتورم استفاده می شود بنابراین در خرید آن باید دقت کرد و نکته ی دیگر اینکه روزی 14ساعت باید روی گیاه روشن باشد که لازم است حتما ال ای دی دارای کیفیت بسیار مناسب و مقاوم باشد و ترانس ها و درایورها هم از بهترین کیفیت باشد که در شرکت ایران گرولایت بهترین نوع از این قطعات وجود دارد.

    راهنمای خرید و قیمت لامپ فول اسپکتروم

    بهترین راهکار این است که در خرید لامپ فول اسپکتروم از مشاوره های کارشناسان فروش شرکت ایران گرولایت استفاده شود چرا که در وهله اول شاید تشخیص لامپ صورتی از لامپ فول اسپکتروم سخت باشد.

    همچینین نیاز نوری متفاوت گیاهان باعث می شود که برای هر گیاه یک توان نوری متفاوت استفاده شود و فریم مناسب با آن استفاده شود.

    خرید لامپ فول اسپکتروم

    اصول نصب لامپ های رشد گیاه چیست؟

    اولین نکته این است  که لامپ های فول اسپکتروم باید بازسازی نور خورشید را انجام دهند ،بنابراین زاویه نصب آنها باید باید به صورت مستقیم و از بالا نصب شود چرا که عملیات فتوسنتز گیاهان از روی برگ ها انجام می شود.

    سوالات متداول:

    مزایای استفاده از لامپ فول اسپکتروم چیست ؟

    لامپ فول اسپکتوروم می تواند به شما در ارائه طیف کاملی از نانومترهای مورد نیاز گیاهانتان را در اختیارتان قرار دهد،اما نکته ی مهمی که باید به آن توجه کنید این است که حتما در انتخاب لامپ رشد از مشاوره های کارشناسان شرکت ایران گرولایت بهره ببرید.

      چه پارامترهایی در انتخاب لامپ فول اسپکتروم باید لحاظ کنیم  ؟

    طیف نوری اولین موضوعی است که باید به آن توجه کرد. بهترین پارامتر نمادی توجه به ppfd است به معنای تاثیر میزان نور بر فتوسنتز گیاه است.یعنی با استفاده از دستگاه های پیشرفته که در شرکت ایران گرولایت موجود است می توان میزان نور مورد نیاز هر گیاه را سنجید و براساس آن نور مود نیاز را تامین کرد.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    عباس بریانی
    1403/04/19 10:24

    لامپ فول اسپکتروم در اکواریوم هم قابل استفاده است و از شما می توان تهیه کرد؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1403/04/19 11:23
    پاسخ به:عباس بریانی

    میتوان استفاده کرد ولی بهتر است از طیف نوری مخصوص اکواریوم استفاده کرد

    لیلا مجاهدی
    1403/04/19 10:19

    ایا این لامپ را در همه جا و برای همه گیاهان استفاده کرد؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1403/04/19 11:22
    پاسخ به:لیلا مجاهدی

    خیر دوست عزیز هر گیاه به طیف نوری خاص خودش نیاز دارد

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط