بستر کشت مناسب شاهدانه

آنچه در این مقاله میخوانید
    بستر کشت مناسب شاهدانه

    بستر کشت مناسب شاهدانه

    انتخاب یک بستر کشت مناسب عامل مهمی در موفقیت پرورش گیاه شاهدانه است. اولین نکته برای اینکار انتخاب روش کار است.

    3 روش کاشت و آبیاری برای گیاه شاهدانه وجود دارد

    1-کشت خاکی

    2- کشت هیدروپونیک

    3- کشت در کوکوپیت و پشم سنگ

    آماده سازی خاک برای گیاه شاهدانه

    عناصر قابل ترکیب در خاک:

    پیتماس : مهمترین عنصر در ترکیب خاک برای گیاه کانابیس پیتماس میباشد. پیتماس خاکی است که در نیمکره شمالی زمین و در زیر یخچال ها ایجاد میگردد . در واقع سرما شدید و گرم شدن خاک در این مناطق باعث شده که گیاهی بنام خزه اسفگنوم در این مناطق تغییراتی را در خاک ایجاد نماید و حاصل آن خاکی بسیار غنی با قابلیت جذب رطوبت بالا باشد.

    2 نوع پیتماس در بازار های جهانی موجود است اولی پیتماس سفید یا همان قهوه ای میباشد این پیتماس قابلیت آلودگی زدایی بالایی دارد و برای جلوگیری از بیماری های ریشه عملکرد بی نظیری دارد. نوع دیگر پیتماس سیاه است که به دلیل داشتن مواد غذایی بیشتر و نگهداری بالای طوبت درون خود محبوبیت بسیار بیشتری دارد.

    کوکوپیت

    این محصول در ابعاد و اشکال مختلفی در بازار های جهانی موجود میباشد. کوکوپیت از اندام مختلف گیاه نارگیل همچون تنه، شاخه و پوست میوه نارگیل تشکیل شده است. این محصول قابلیت جذب رطوبت و آب بسیار بالایی دارد و معمولا به صورت فشرده در بازار ارائه میگردد که پس از ترکیب با آب حجیم میشود. کوکوپیت های کشور سریلانکا در میان سایر کوکوپیت ها بهترین میباشند.

    کوکو چیپس

    همان کوکوپیت است که در سایز هایی به اندازه دانه های چیپس تولید میگردند. این نوع از کوکوپیت ها علاوه بر بحث رطوبت به خاطر فواصلی که از یکدیگر ایجاد میکنند برای اکسیژن رسانی ریشه بسیار مناسب است . کوکوچیپس برای پرورش گیاهان شاخه بریده بسیار مناسب است و برای استفاده در خاک گیاه شاهدانه هیچ تاثیر خاصی را به وجود نمیآورد.

    پرلیت

    نوعی سنگ آتشفشانی است که در کوره هایی بادمایی خاص به دانه هایی ریز و سفید رنگ تبدیل میشود . پرلیت ها جزئی از کود ها نمیباشند و فقط جهت سبک سازی و نگهداری رطوبت خاک مورد استفاده قرار میگیرند. جالب است بدانید پرلیت تا 4برابر طوبت را بیشتر درون خود نگه میدارند و به مرور به خاک پس میدهند.

    ورمی کولیت

    این ماده معدنی بسیار سبک بوده که به رنگ نقره ای و طلایی میباشد. معمولا از ورمی کولیت در سطح اندکی برای روی بستر خاک استفاده میشود و بیشتر مناسب دوره جوانه زنی است. ورمی کولیت بیشتر برای جذب رطوبت خاک مورد استفاده قرار میگیرد و مواد معدنی زیادی جز اندکی نیتروژن و منیزیم درون خود ندارد.

    ورمی کمپوست

    کمپوست به معنای کود آلی و ورمی به معنای کرم خاکی میاشد. ورمی کمپوست ها بیشتر جز دسته بندی کود ها به حساب میآیند در واقع از باقیمانده اجساد کرم ها و فضولاتشان مواد معدنی بسیار غنی در خاک به وجود می آورند. کود های ورمی کمپوست به دلیل تولید در فضای باز و وجود عوامل بیماری سازی که مستعد رشد در فضای مرطوب هستند بیشتر مناسب کشت در محیط های باز میباشد و به هیچ وجه برای کشت شاهدانه در فضای بسته پیشنهاد نمیشود

    لیکا یا پوکه معدنی

    نوعی خاک رس میباشد که در کوره و دمایی بسیار بالا منبسط میشود . ظاهر نامتقارن و وزن بسیار سبک لیکا باعث میشود که بهترین بستر برای زهکشی خاک باشد.

    ترکیب پیشنهادی خاک توسط کارشناسان و محققان

    سوال درباره میزان و تنوع خاک برای پرورش گیاه شاهدانه به شکل های مختلفی پاسخ داده میشود که بسیاری تنها با پیشنهاداتشان فقط قصد پیچیده سازی این موضوع را دارند.

    پیتماس 50% کوکوپیت 50% به همراه مقدار مورد نیاز پرلیت، ورمی کولیت و لیکا

    نحوه ترکیب مناسب خاک گیاه شاهدانه

    بستر کشت شاهدانه

    مرحله 1 : قرار دادن پلاستیکی تمیز روی میز تا خاک دچار باکتری نشود

    مرحله 2: شستو شوی لیکا و پرلیت خریداری شده توسط آب

    مرحله 3: ریختن لیکا در کف گلدان به ارتفاع 5 سانتی متر

    مرحله 4: باز کردن قالب کوکو پیت (بهتر است سریلانکایی باشد) بوسیله ترکیب کردن با آب

    مرحله 5: اضافه کردن پیتماس به کوکو پیت بهدقیقا با نسبت برابر

    (بهتر است از پیتماس هایی استفاده نمایید که خارجی باشند و حتما درون کوره پخته شده باشند و نسبت مناسب و برابر پیتماس سفید و سیاه باشد

    مرحله 6: اضافه کردن پرلیت به ترکیب به ازای هر 10 لیتر ترکیب پیتماس و کوکوپیت یک لیتر پرلیت

    مرحله 7: اضافه کردن ترکیب خاک درون گلدان

    مرحله 8: ریختن یک لایه نازک از ورمی کولیت بر روی خاک

    کاشت شاهدانه در بستر زمین کشاورزی

    برای قرار دادن گیاه شاهدانه در بستر زمین کشاورزی شرایط به طور کلی متفاوت است. چنانچه این کار را بخواهیم به صورت صحیح انجام دهیم باید نکات زیادی را رعایت کنیم که بعضا بسیاری از کشاورزان در انجام آن قصور میکنند

    اولین مرحله در کشت کانابیس در زمین کشاورزی شخم زده خاک به عمق حداقل 40 و حداکثر یک متر می باشد.

    در مرحله دوم زمین را بهدایره هایی به قطر 150 سانتی متر و با فاصله های 100 سانتی متری از یکدیگر تقسیم میکنیم. بهتر است که برای کنترل ریشه ها و افزایش کیفیت گیاه در هر کدام از این مقطع ها یک گلدان به ارتفاع 60 سانتی متر و قطر 150 سانتی متر قرار دهیم.

    در مرحله سوم نوبت به سیستم آبیاری ویژه کشت کانابیس در خاک میرسیم. بهترین روش برای انجام این کار استفاده از سیستم آبیاری قطره ای است برای انجام این کار با توجه به جنسیت شاهدانه با قرار دادن یک منبع بزرگ چند هزار لیتری سرتاسر زمین را لوه کشی کرده و دریپر های آبیاری قطره ای را درست در کنار نشا ها قرار میدهیم. این کار کمک میکند تا گیاهانی زمین کشاورزی در بهترین شرایط خود رشد کند و گیاهان در کل مجموعه یک دستی داشته باشید. از معایب این طرح میتوان به مشکل رسوب کود در لوله ها و دریپر های غیر مرغوب میباشد و لازم است از متریال با کیفیت بالا استفاده گردد و تمام نکات کشت هیدروپونیک مطالعه شود تا مشکلات این چنین پیشش نیاید. اما راهکار دیگر استفاده از سیستم آبیاری دستی میباشد که دقت روش قبل را ندارد 

     

    میزان آبیاری گیاه کانابیس وابسته به آب و هوای منطقه ای و نوع خاک بین 2 تا 4 روز در هفته متغییر میباشد. که باز هم شناخت بهترین زمان آبیاری با توجه به میزان خشک شدن سطح خاک میباشد.

    مرحله 4: بهترین زمان برای کشت گیاه شاهدانه در زمین کشاورزی از اوایل اردیبهشت تا اواخر خردادماه میباشد توجه داشته باشید که زمان دقیق وقتی است که شما مطلع باشید تا حدود زیادی از طوفان و باران های بهاری شدید فاصله گرفته اید.

    مرحله 5: مراحل کشت بذر را درست مانند بالا به طور کامل طی کنید با این تفاوت که اجازه دهید ارتفاع نشا ها حداقل تا 40 سانتی متر رشد کند و ساقه گیاه قطور شود تا توانایی مقاومت دربرابر تنش هایی مثل باد شدید ، بارندگی و ... داشته باشد.

    مرحله 6: جانورانی مانند سفید بالک، مگس سفید،کنه و جوندگانی مانند موش آفت اصلی این گیاه در مزارع کشت کانابیس میباشند بنابراین پیشنهاد میگردد یک هفته پس از انتقال نشا ها به زمین با محلول پاشی روغن چریش بر رو تمام اندام های گیاه از آن مراقبت کنید . با انجام این کار نیاز به سم پاشی و استفاده از سایر آفات کش ها در آینده تقریباً به صفر میرسد.

    محله 7: نیاز گیاه شاهدانه به نور خورشید حدود 900 پار نوری میباشد اما در تابستان و در آفتاب میان روز وکس و پار نوری خورشید بسیار فراتر از نیاز گیاه میشود بنابراین گیاه در اصطلاح دچار ایست فتوسنتزی شده و به جای قد کشیدن و رشد کردن در شرایط تقریبا ثابتی باقی میماند. در نتیجه چنانچه به دنبال حداکثر برداشت محصول در مزارع شاهدانه باشیم بای در ارتفاع 3 متری کل زمین کشاورزی سایبان یا همان شید گلخانه ای بکشیم این کار در سرعت رشد گیاه شاهدانه و میزان برداشت محصول اهمیت ویژه ای دارد

    مرحله 8: معمولا در خرداد ماه  گیاه وارد مرحله گل دهی خود میشود یعنی درست زمانی که میزان تابش نور خورشید به روزانه 13 ساعت می رسد و زمان گل دهی تا مهر ماه ادامه می یابد مگر در مناطقی که هوا سردتر میباشد و زمان گل دهی معمولا تا آبان ماه طول میکشد.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط