کود ضد تنش و استرس گیاه چیست و چگونه عمل می‌کند

آنچه در این مقاله میخوانید
     کود ضد تنش و استرس

     گیاهان، مانند موجودات زنده دیگر، تحت تأثیر شرایط محیطی قرار می‌گیرند. تغییرات ناگهانی محیطی و فیزیولوژیک مانند دما، رطوبت و... می‌تواند باعث بروز استرس و تنش و یا به عبارتی دیگر شوک در گیاهان شود. این استرس‌ها ممکن است منجر به بروز علائم مختلفی نظیر کاهش رشد، پژمردگی، کاهش تولید محصول و حتی مرگ گیاه شوند. به‌منظور مقابله با این شرایط و کمک به گیاهان برای حفظ سلامتی، خرید کودهای ضد استرس و تنش مخصوص گیاه، یک راهکار مؤثر و ضروری است.

     

     کود ضد تنش و استرس گیاه چیست

     کودهای ضد استرس و تنش گیاهان، که به عنوان کودهای آنتی شوک (Anti Stress / anti shocker fertilizer) نیز شناخته می‌شوند به ترکیبات یا فرمولاسیون‌هایی اطلاق می‌شود که به کاهش یا پیشگیری از آسیب‌های ناشی از تنش‌های محیطی و فیزیولوژیک در گیاهان مانند تغییر دما و رطوبت، گرما، شوری، تغییر شرایط تغذیه و... کمک می‌کنند و به گیاهان   امکان می‌دهند تا مقاومت خود را در برابر تنش‌های محیطی افزایش دهند و فرآیندهای فیزیولوژیک خود را بهینه کنند.

     کودهای ضد تنش معمولاً شامل عناصر مغزی و سایر موادی می‌شوند توانایی گیاهان را برای مقابله با شرایط نامطلوب بهبود می‌بخشند. از جمله این ترکیبات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    انواع ویتامین‌های مورد نیاز گیاه: مانند ویتامین E و C

    هورمون‌ها: مانند اکسین‌ها، سیتوکینین‌ها و جیبرلین‌ها

    آمینو اسید: مانند استیل سیستئین

    کلسیم

    ریز مغذی‌ها: مانند آهن، روی، منگنز و مس

     

     مزایای کود ضد تنش گیاه

     کود ضد تنش یا ضد شوک نقش مهمی در افزایش تاب‌آوری گیاهان در شرایط نامساعد محیطی دارد. این نوع از انواع کود علاوه بر افزایش مقاومت گیاه، شرایط رشد گیاه را بهبود می‌بخشند و عملکرد و کیفیت محصولات را نیز افزایش می‌دهند. در ادامه به صورت موردی به برخی از مزایای کودهای ضد استرس گیاه اشاره می‌شود:

    افزایش مقاومت گیاهان نسبت به خشکسالی، شوری و تنش‌های رطوبتی-دمایی: با افزایش قدرت سازگاری گیاه، تحمل آن در برابر شرایط سخت محیطی بهبود می‌یابد.

    مقاومت بیشتر در برابر آفات و بیماری‌ها: کودهای ضد تنش گیاه سیستم ایمنی گیاه را تقویت کرده و آن را در برابر تهدیدات خارجی مقاوم‌تر می‌کنند.

    بهبود عملکرد و کیفیت محصول: با بهبود شرایط رشد، گیاهان قادر به تولید محصولاتی با کیفیت بالاتر و عملکرد بیشتر هستند.

    افزایش و تسهیل جذب عناصر غذایی: با تقویت دیواره سلولی و کوتیکول برگی، جذب مواد مغذی از خاک بهبود می‌یابد. همچنین کودهای ضد استرس به گیاهان کمک می‌کنند تا مواد غذایی را به طور کارآمدتری جذب و در سراسر بافت‌های خود منتقل کنند.

    تقویت دیواره سلولی: این کودها ساختار دیواره‌های سلولی گیاه را تقویت کرده و باعث افزایش استحکام آن‌ها می‌شوند.

    فعال‌سازی و تنظیم آنزیم‌ها: آنزیم‌های حیاتی در گیاه با کمک این کودها فعال شده و عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهند.

    حفظ تعادل آب گیاه: این کودها به حفظ سطح مطلوب آب در گیاه کمک می‌کنند، که برای حفظ سلامت گیاه در شرایط تنش‌زا ضروری است.

    تسریع در بهبود گیاهان آسیب‌دیده: از دیگر مزایای کود ضد تنش و استرس، کمک به گیاهان آسیب‌دیده است تا سریع‌تر بهبود یابند و به شرایط عادی برگردند.

    کاهش آسیب‌های ناشی از پیوند: در هنگام پیوند گیاهان، این کودها به گیاه کمک می‌کنند تا سریع‌تر ریشه دوانده و به شرایط جدید عادت کند.

     

     کاربردهای کود ضد استرس و تنش گیاهان

     کودهای ضد تنش مخصوص گیاه علاوه بر کشاورزی، در باغبانی و گلخانه‌داری نیز به کار می‌روند تا گیاهان در برابر شرایط نامساعد محیطی مقاومت بیشتری داشته باشند. این کودها حتی در نگهداری گیاهان آپارتمانی برای کمک به سازگاری آن‌ها با تغییرات محیطی و افزایش سلامت عمومی گیاهان استفاده می‌شوند. در فضای سبز شهری نیز از کودهای ضد تنش برای حفظ شادابی و سلامت درختان و گیاهان، به ویژه در برابر تنش‌های ناشی از آلودگی هوا، کمبود آب، و دمای بالا بهره می‌برند.

     یکی از مهم‌ترین کابردهای کودهای ضد استرس گیاه استفاده در مصارف خانگی و گلخانه‌ای زمانی است که قصد جابجایی نشا یا خود گیاه را داریم. در این موارد برخی گیاهان خیلی حساس هستند و نیاز به خرید کود ضد تنش گیاه وجود دارد.

     

     انواع کود ضد استرس و تنش گیاهان

     انواع کودهای ضد استرس گیاهان بر اساس نیازهای مختلف وجود دارد؛ اما به طور کلی تقسیم‌بندی انواع کود ضد استرس گیاه را می‌توان بر اساس 3 مولفه اصلی نوع کود از نظر ماهیت (جامد یا مایع)، نوع تنش و ترکیبات داخل آن دسته‌بندی کرد:

     1- انواع کود ضد استرس گیاه از نظر ماهیت فیزیکی (مایع یا جامد)

    کودهای مایع: این نوع کودها به‌صورت محلول در آب عرضه می‌شوند و قابلیت استفاده به‌صورت اسپری بر روی برگ‌ها یا آبیاری مستقیم به ریشه‌ها را دارند. کود ضد تنش مایع به دلیل جذب سریع و تاثیرگذاری بالا، به‌ویژه در شرایطی که گیاهان به‌سرعت نیاز به تقویت دارند، بسیار مناسب هستند. کودهای جامد (پودر):این کودها به‌صورت پودر یا گرانول عرضه می‌شوند و معمولاً به‌صورت مستقیم به خاک اضافه می‌شوند. کودهای ضد شوک جامد اغلب دارای تاثیرات طولانی‌مدت هستند و به‌تدریج در خاک حل شده و مواد مغذی را به گیاه منتقل می‌کنند.

     

     2- انواع کود ضد تنش بر اساس ترکیبات و نیاز گیاه

     این نوع کودها از انواع کود ضد تنش دارای ترکیبات و عناصر مشخصی هستند. این دسته‌بندی به کشاورزان و باغداران کمک می‌کند تا با توجه به نیازهای خاص گیاهان خود و شرایط محیطی موجود، بهترین نوع کود ضد تنش را انتخاب کنند و به بهبود عملکرد گیاهان در شرایط نامطلوب محیطی بپردازند. در زیر به چند مورد از انواع کود ضد استرس مخصوص گیاهان بر اساس ترکیبات اشاره خواهیم کرد:

    کودهای ضد استرس آمینو اسیدی: این کودها حاوی آمینو اسیدهای ضروری هستند که به گیاه کمک می‌کنند تا پروتئین‌ها و آنزیم‌های لازم برای مقابله با تنش‌های محیطی را تولید کند. این نوع کودها به‌ویژه در شرایط تنش خشکی یا شوری مفید هستند. کودهای ضد استرس هیومیک و فولویک اسید: این نوع کودهای آنتی شوک گیاه حاوی ترکیبات هیومیک و فولویک هستند که به بهبود ساختار خاک و افزایش توانایی گیاه در جذب مواد مغذی کمک می‌کنند. این نوع کودها باعث تقویت سیستم ریشه و افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش‌های محیطی می‌شوند. کودهای حاوی جلبک دریایی: این کودها دارای هورمون‌های طبیعی و مواد مغذی مفیدی هستند که به بهبود رشد و تقویت سیستم دفاعی گیاه کمک می‌کنند. این نوع کودها در شرایط تنش گرما و کمبود عناصر مغذی بسیار موثر هستند. کودهای سیلیکاتی: این نوع کودهای ضدتنش گیاه حاوی سیلیس هستند که به تقویت دیواره‌های سلولی گیاه کمک می‌کند. استفاده از این کودها مقاومت گیاه در برابر آفات و تنش‌های مکانیکی را افزایش می‌دهد.

     

     3- انواع کود ضد شوک گیاه بر اساس نوع تنش

     طبقه‌بندی دیگر انواع کود ضد شوک گیاه بر اساس نوع است. در این دسته‌بندی بر اساس نوع تنش، کاربرد و هدف استفاده تخصصی می‌شوند. کودهای ضد تنش حرارتی (برای مقابله با گرما و سرما)، ضد تنش شوری (برای خاک‌های شور)، و ضد تنش زیستی (برای مقابله با قارچ‌ها و آفات). همچنین، کودهای ضد تنش آبی برای شرایط کم‌آبی و کودهای ضد تنش فیزیولوژیکی از جمله این نو از کودها هستند که برای بهبود رشد گیاهان در شرایط نامساعد مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه شما می‌توانید بر اساس نوع تنشی که گیاهتان متحملش شده است اقدام به خرید کود ضد استرس گیاه نمایید.

     

     بهترین محصولات و برندهای کود ضد استرس و ضد تنش گیاهان

     با کمی جستجو در اینترنت و بازار شما می‌توانید انواع کود ضد استرس مخصوص گیاه ایرانی و خارجی باکیفیت پیدا کنید. محصولات داخلی بخاطر پایین‌تر بودن قیمت کود ضد استرس گیاه ایرانی، فروش بیشتری دارند؛ اما برندهای خیلی مطرح و کاملاً شناخته شده‌ای داخل ایران وجود ندارد و عموماً دست‌ساز هستند و کمتر برند شرکتی پیدا خواهید کرد. هر چند برندهای کود ضد تنش شناخته شده خارجی نیز وجود دارد که جز بهترین کودهای آنتی شوک در جهان شناخته می‌شوند. در ادامه چندین مدل کود ضد استرس و تنش مخصوص گیاه را از برندهای مطرح کود دنیا به شما معرفی می‌کنیم:

    کود Biobizz Bio-Heaven

     این محصول از برند کود بایوبیز یکی از محبوب‌ترین‌ها برای کاهش استرس گیاهان است. این کود ضد تنش حاوی آمینواسیدها و مواد مغذی متنوعی است که به بهبود رشد و مقاومت گیاهان کمک می‌کند.

    کود BioBizz Alg-A-Mic

     دیگر محصول برند بایوبیز کود Alg-A-Mic حاوی عصاره‌های جلبک دریایی است که به افزایش مقاومت گیاه در برابر شرایط استرس‌زا کمک می‌کند.

    کود Canna Rhizotonic

     این محصول برند کود کانا برای تقویت ریشه‌ها و کاهش استرس‌های محیطی بسیار مفید است. حاوی ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی است که به رشد سالم گیاه کمک می‌کند.

    کود Atami B'Cuzz Bio-Defence

     این کود ضد شوک برند آتامی حاوی میکروارگانیسم‌های مفید است که به تقویت سیستم دفاعی گیاه و افزایش مقاومت آن کمک می‌کند.

    کود Advanced Nutrients Voodoo Juice

     از جمله معروف‌ترین برندهای کود بازار برند کود ادونس است. این برند نیز محصول Voodoo Juice را دارد که شامل مجموعه‌ای از میکروب‌های مفید است و به ریشه‌ها کمک می‌کند تا در برابر استرس‌های محیطی مقاوم‌تر شوند.

    کود SuperThrive

     · این محصول آمریکایی با ترکیبات ویتامینی و هورمون‌های گیاهی، برای کاهش استرس و بهبود رشد گیاهان بسیار موثر است.

     

     آیا استفاده از کود ضد تنش ممکن است برای گیاه ضرر داشته باشد؟

     به طور کلی این نوع کودها به گیاه آسیبی وارد نمی‌کنند؛ زیرا هدف شما از خرید کود ضد استرس و ضد تنش حفظ سلامتی گیاهتان است. اما استفاده نامناسب، طولانی‌مدت یا حتی بدون تجویز درست از آنها ممکن است به مشکلاتی منجر شود. استفاده نادرست یا نابجا از کود ضد تنش گیاه می‌تواند منجر به بروز اتفاقات زیر شود:

    • آسیب به خاک و زهکشی آن
    • وابستگی گیاه
    • عدم تعادل مواد مغذی
    • از بین رفتن میکروب‌ها و باکتری‌های مفید
    • تجمع مواد شیمیایی در خاک

     در نتیجه پیشنهاد ما این است حتماً ابتدا با یک گیاه پزشک یا متخصص مشورت کنید و متناسب با تجویز از کود ضد استرس گیاه به روش درست استفاده نمایید. همچنین باید دقت فرمایید استفاده از این نوع کود تداخلی با سایر کودهای مصرفی شما نداشته باشد.

     

     کود ضد استرس برای چه گیاهانی مناسب است؟

     استفاده از کود ضد تنش می‌تواند به ویژه در مواقعی که گیاهان به دلیل عوامل محیطی دچار ضعف شده‌اند یا قرار است جابجا شوند، مفید باشد. در نتیجه این کودها می‌توانند برای انواع گیاهان زیر قابل استفاده باشد:

    • گیاهان زراعی: مانند گندم، ذرت، برنج، سویا، پنبه و غیره.
    • گیاهان باغی: مانند میوه‌ها (سیب، گلابی، انگور، هلو، مرکبات و غیره) و سبزیجات (گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل و غیره).
    • گیاهان گلخانه‌ای: شامل انواع گل‌ها، گیاهان زینتی و سبزیجات گلخانه‌ای.
    • گیاهان زینتی: مانند گل‌های آپارتمانی و باغی.
    • نهال‌ها و درختان جوان: برای کمک به استقرار بهتر نهال‌ها و درختان تازه کاشته‌شده.

     

     خرید کود ضد تنش و ضد استرس گیاه

     در صورتی که به دنبال خرید کود ضد تنش باکیفیت هستید قطعاً به وبسایت درستی آمدید. ایران گرولایت به به عنوان یک فروشگاه تخصصی در بالای این صفحه همه محصولات کود آنتی شوک خود را از برندهای مختلف و با بهترین کیفیت قرار داده است و شما می‌توانید به راحتی خرید خود را انجام دهید. از نظر قیمت کود ضد تنش نیز مطمئن باشید ایران گرولایت بهترین قیمت را به شما مشتریان عزیز ارائه می‌دهد.

     همچنین در صورتی که نیاز به مشاوره خرید کود ضد استرس مخصوص گیاه داشته باشید می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا علاوه بر یک خرید مطمئن دستورالعمل‌های لازم را نیز به شما عزیزان ارائه دهند.

     

    سوالات متداول

    کود ضد تنش چیست و چه کاربردی دارد؟

                 کود ضد تنش محصولی است که برای تقویت مقاومت گیاهان در برابر شرایط محیطی نامساعد مانند گرما، سرما، شوری، کم‌آبی، و حملات زیستی استفاده می‌شود.

    کدام کود ضد تنش برای مقابله با شوری خاک موثر است؟

                 کودهای حاوی کلسیم، منیزیم و اسید هیومیک به کاهش اثرات منفی شوری بر گیاهان کمک می‌کنند.

    چه زمانی باید از کود ضد تنش استفاده کرد؟

                  کودهای ضد تنش معمولاً در زمان‌هایی که گیاه در معرض شرایط تنش‌زا مانند تغییرات دمایی، کم‌آبی، جابجایی یا شوری قرار دارد، توصیه می‌شوند

    قیمت کودهای ضد تنش گیاه چقدر است؟

                  قیمت کودهای ضد تنش بسته به نوع، ترکیبات، حجم و برند متفاوت است و می‌تواند از چند ده هزار تومان تا چند میلیون تومان متغیر باشد.

    چگونه می‌توان از موثر بودن کود ضد تنش خریداری‌شده اطمینان حاصل کرد؟

                  برای اطمینان از موثر و باکیفیت بودن کود ضد استرس گیاه، بهتر است ابتدا از یک کارشناس گل و گیاه مشورت دریافت نمایید و آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. ایران گرولایت در این زمینه میتواند به شما راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد.

    از کجا می‌توان کود ضد تنش خریداری کرد؟

                      کودهای ضد تنش را می‌توانید از فروشگاه‌های کشاورزی، مراکز توزیع کود و سموم، و همچنین فروشگاه‌های آنلاین تخصصی مانند ایران گرولایت خریداری کنید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط