رطوبت مورد نیاز شاهدانه

آنچه در این مقاله میخوانید
    رطوبت مورد نیاز شاهدانه

    تامین رطوبت مورد نیاز شاهدانه

    دومین موضوع پس از انتقال نشا به گلخانه تامین رطوبت گیاه کانابیس است.درمراحل رشد اولیه گیاه شاهدانه به رطوبت حداقل 60 درصد نیاز دارد.برای دانستن میزان رطوبت و دمای محیط بهتر است از ترمو مترهای دیجیتالی استفاده نمایید.که در سبد محصولات ایران گرولایت در بخش تجهیزات نمونه آن موجود است.

    این میزان رطوبت را به روشه ای مختلفی می شود تامین کرد که در ذیل به آن می پردازد و وقتی به دوره گل دهی گیاه نزدیک می شویم ،رطوبت باید به حداقل خود رساند.پس برای کاهش میزان رطوبت در دوره گل دهی نیز روش هایی وجود دارد که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت

    چگونه رطوبت گلخانه را تامین نماییم؟

    در گلخانه های بزرگ تامین رطوبت از طریق سیستم های مه پاش و پدهای سلولوزی تامین می گردداما در فضاهای داخلی مانند آزمایشگاه ،اتاق رشد(گروباکس – گرو تنت) برای ایجاد رطوبت روش های متفاوتی وجود دارد.

    معمولا در دوره رشد گیاه، پس از انتقال نشا به سالن کشت بهترین روش تامین رطوبت اسپری کردن آب به ساقه و برگ های گیاه است.این کار را در طول روز می توانید چندین بار با خیال راحت انجام دهید.اما روش دیگر در فضاهای بسته قرار دادن ظروف آب در اطراف سالن کشت است.این کار نیز باعث می شود تا با مرور زمان رطوبت گلخانه به سطح دلخواه برشد. توجه داشته باشد در این دوره میزان رطوبت حداقل باید 60 درصد باشد و حتما باید از یک ترمومتر رطوبت و دما در محیط استفاده شود.هم چنین توجه داشته باشدیدر دوره رشد گیاه کانابیس افزایش رطوبت به بالای 60 درصد هیچ سود و زیانی به گیاه نمی رساند.

    اما بهترین روش تامین رطوبت در سالن های کشت شاهدانه استفاده از کولر آبی می باشد.کولرآبی علاوه بر تامین رطوبت باعث ایجاد گردش هوا در فضای گلخانه می شود.

    نکته:

    استفاده از دستگاه های بخور سرد یا هر دستگاه دیگری که فرآیند ایجاد رطوبت را با فناوری اولترا سونیک انجام می دهد به هیچ وجه توصیه نمی شود. زیرا این دستگاه ذرات آب را یونیزه می کنند و علاوه بر قطرات آب املاح و اهک موجود در آب را نیز تبخیر می کنند . این املاح در طول زمان روی تمام بخش های گلخانه نشست می کند به خصوص بر روی منابع نوری که این موضوع باعث کاهش راندمان و افت نوری در طول زمان می شود.

    در واقع برای مشاهدات عینی می توانید این ذرات گرد سفید رنگ را با لمس روی لامپ های مخصوص شاهدانه(کانابیس) مشاهده کنید.

    البته چنانچه برای این دستگاه ها از آب مقطر یا آبی که با فیلتر ممبران تصفیه شده و EC آن تنظیم گردیده استفاده نمایید دیگر شاهد این مساله در سالن کشت نخواهید بود ضمنا ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شرکت های بزرگ دنیا مانند سامسنوگ دستگاه هایی را برای تامین رطوبت منازل طراحی کرده اند که دچار این مشکل نمی شوند اما قیمت های بسیار بالایی دارند و به سختی در کشور ما جهت استفاده یافت و  به فروش می رسند

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط