افزایش سرعت رشد شاهدانه با تزریق CO2

آنچه در این مقاله میخوانید
    افزایش سرعت رشد شاهدانه با تزریق CO2

    تزریق گاز CO2 برای گلخانه

    یکی از عواملی که به سرعت رشد گیاه و حجم و کیفیت محصول در پرورش شاهدانه کمک زیادی می‌کند استفاده از گاز دی اکسید کربن می‌باشد. اکثر گیاهان در طول روز دی اکسید کربن را به خود جذب می‌کنند و اکسیژن را در محیط آزاد می‌نمایند و در طول شب این عکس العمل اتفاق می‌افتد. منظور از طول شب زمان خاموشی نور می باشد. گیاه کانابیس نیز از این قاعده مستثنا نمی‌باشد میزان CO2 در محیط‌های شهری حدود ۵۰۰ پی پی ام میباشد. اما نیاز گیاه کانابیس برای قرارگیری در حداکثر راندمان 1400 پی پی ام می‌باشد بنابراین با اضافه کردن صحیح گاز CO2 به سالن کشت تا مقدار گفته شده گیاه به حداکثر راندمان خود رسیده و حداکثر حجم محصول را تولید می‌کند تمامی کمپانی‌های فروش بذر شاهدانه نیز حداکثر وزن محصول خود را در شرایط آزمایشگاهی و با تزریق گاز CO2 عنوان می‌نماید .

    تجهیزات لازم برای تزریق گاز دی اکسید کربن در گلخانه شاهدانه

    این کار در سالن‌های کوچک اتاق‌های رشد توسط کپسول‌های حاوی گاز CO2 صورت می‌گیرد و در سالن‌های کشت بزرگتر با دستگاه‌های CO2 ساز تامین می‌گردد. برای استفاده از این تکنیک لازم است در ابتدا از یک دستگاه سنجش گاز دی اکسید کربن استفاده نمایید. دستگاه ‏ CO2متر شرکت ایران گرو لایت علاوه بر نمایش میزان گاز دی اکسید کربن در محیط با کمترین خطا توانایی اتصال به شیر برقی کپسول دی اکسید کربن یا دستگاه CO2ساز را دارد تا به صورت اتوماتیک میزان CO2 محیط را برای همیشه تنظیم نگه دارد.

    نکته : فراموش نفرمایید برای تزریق گاز ‏ CO2در محیط حتما باید سالن کشت کاملاً ایزوله باشد و از دستگاه‌های فیلتر کربن استفاده نکنید زیرا تمام گاز دی اکسید کربن در محیط از این ۲ طریق خارج خواهد شد .

    روش تزریق گاز CO2

    در نظر داشته باشید استفاده از گاز دی اکسید کربن همان قدر که برای گیاه مفید است در صورت استفاده ناصحیح کاملا مضر می‌باشد

    گیاه برای رشد خود به چندین پارامتر مهم نیاز دارد که همگی در کنار هم روی رشد گیاه تاثیر می‌گذارند. بنابراین چنانچه مطمئن هستید حداکثر نیاز نوری گیاه را که چیزی حدود ۱۰۰۰ ماکرومول در تمام سطح گلخانه می‌باشد دارید از گاز دی اکسید کربن استفاده نمایید در غیر این صورت بر اثر میزان دی اکسید کربن بالا گیاه دچار رشد علفی می‌شود و فاصله میانگره‌ها از میزان استاندارد بیشتر می‌گردد. اما اگر تمام عوامل فراهم است و میزان نور استاندارد در محیط وجود دارد نحوه تزریق گاز دی اکسید کربن به این شکل است که ۳۰ دقیقه پس از شروع روز یعنی زمان روشن شدن چراغ‌ها تا ۳۰ دقیقه پس از پایان روز (زمان خاموش شدن چراغ‌ها) می‌توان گاز دی اکسید کربن را با غلظت ۱۴۰۰ پی پی ام در محیط آزاد نمایید و این کار با کپسول CO2 انجام می‌گیرد که به وسیله مانومتر و شیر برقی متصل می‌شود و شیر برقی از سنسور ‏ CO2فرمان می‌پذیرد اما در گلخانه‌های بزرگتر از ژنراتور تولید دی اکسید کربن استفاده می‌گردد که با سوزاندن گاز شهری یا مایع تولید گاز دی اکسید کربن می‌نماید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط