تشخیص جنسیت شاهدانه

آنچه در این مقاله میخوانید
    تشخیص جنسیت شاهدانه

    گیاه نر یا ماده کانابیس چه کاربردی دارد

    این گیاه ماده است که گلدهی می‌کند و از محصولات آن مواد تدخینی،داروئی و غذائی تولید می‌گردد بنابراین چنانچه خرید بذر یا قلمه گرفتن از محصولات مارکت‌های معتبر صورت گیرد ماده بودن یا اصطلاحا فمنایز بودن آن ضمانت شده است.

    اما گیاه نر دارای کیسه‌هایی می‌باشد که به مرور زمان هاگ‌ها را درون خود جای می‌دهد این هاگ‌ها پس از گرده افشانی و از طریق جابجایی هوا گیاه ماده را بارور می‌کنند که در نتیجه گیاه ماده به جای گلدهی وارد مرحله میوه‌دهی یا ایجاد بذر می‌شود. پس چنانچه از فمنایز بودن بذر خود مطمئن نیستیم حتماً باید گیاه نر را از گیاهان ماده جدا نماییم.

    روش تشخیص گیاه نر و ماده

    بخشی از توان تشخیص گیاه نر و ماده امری کاملاً تجربی است اما ما سعی داریم در این گفتار تمامی نکات‌ را طوری شرح دهیم تا این موضوع کاملاً تفهیم گردد.

    گیاه نر دارای اندام بزرگ‌تری است یعنی ساقه و برگ‌های آن حجیم‌تر و ضخیم‌تر می‌باشد اما گیاه ماده دارای اندام ظریف‌تری می‌باشد.

    گیاه نر دارای بوی بسیار تندتری نسبت به گیاه ماده است.

    جنسیت شاهدانه

     گیاه نر دارای سرعت رشد بیشتری نسبت به گیاه ماده می‌باشد که البته این موضوع امروزه توسط اصلاح‌های ژنتیک برطرف شده است در گیاهان ماده.

    گیاه نر در هر میانگره خود دارای دو شاخک کوچک می‌باشد که کاملاً صاف و در موازات یکدیگر میباشند اما در گیاه ماده این دو شاخک طوری رشد می‌کنند که روی همدیگر قرار می‌گیرند و به نوعی به سمت یکدیگر مایل می‌شوند

    اما چنانچه از فمناییز بودن بذر خود اطمینان نداریم یا از طریق راه‌های بالا توانایی تشخیص نر یا ماده بودن را نداریم باید اجازه دهیم تا طول دوره رشد از ۲۵ روز تا ۴۵ روز افزایش یابد و پس از این مدت مجدد علائم را بررسی می‌کنیم. اگر روی گره‌های برگی، الیافی شبیه مو به رنگ سفید یا پرزهایی سفید رنگ ملاحظه کردید یعنی آن گیاه ماده است و چنانچه در زیر میانگره‌ها اندامی توپی شکل و کروی را مشاهده کردید یعنی گیاه نر می‌باشد در واقع این اندام توپی شکل همان کیسه‌های نگهدارنده هاگ می‌باشد که پس از مدتی باز می‌شوند و با عمل لقا گیاه ماده را برای دادن میوه بارور می‌کند ساقه‌های گیاه نر دارای خطوط عمودی می‌باشند که در گیاه ماده این خطوط دیده نمی‌شود.

    چگونه جنسیت بذر گیاه شاهدانه را به ماده تغییر دهیم؟

    برای این کار روش‌های زیادی وجود دارد که در این مقاله به مطمئن‌ترین آن اشاره می‌نماییم توجه داشته باشید این کار فقط می‌تواند در زمان باروری گیاه اتفاق بیفتد و بذری که نر تولید شده است را به هیچ وجه نمی‌توان ماده کرد برای تعیین جنسیت بذر گیاه مادر کافی است درست پس از اینکه کیسه‌ها باز شد و عمل گرده افشانی انجام گرفت محلولی از نیترات نقره یا اکسید نقره را روی گیاه ماده محلول پاشی نمایید تا بذرهای تولید شده همگی ماده باشند.

    یکی از تکنیک‌هایی که به افزایش محصول نهایی کمک خواهد کرد تکنیک ال اس تی می‌باشد ال اس تی مخفف low stress traning میباشد که همونطور که از معنای آن پیداست کم استرس‌ترین روش برای هرس کردن برگ‌های اضافی آن می‌باشد.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط