پرورش شاهدانه یا کانابیس/کاشت و برداشت شاهدانه/ممنوعیتهای قانونی

آنچه در این مقاله میخوانید
    پرورش شاهدانه

    مقدمه

    شاهدانه با معنی لغوی تخم در فارسی دری میباشد که در دنیا با عنوان کانابیس، ماری جوانا یا کنب شناخته میشود. گیاه شاهدانه را میتوان جزئی از اولین گیاه های کشت توسط بشر دانست که کشت آن به بیش از ده هزار سال قبل برمیگردد. خواص های دارویی مفید و تاثیرات سایکو اکتیو شاهدانه در اثر تدخین به همراه مصارفی مانند تولید الیاف و روغن این گیاه را به یکی از مهمترین و استراتژیک ترین گیاهان دنیا تبدیل کرد است. طبق گزارشات جهانی سالانه بیش از پانصد میلیون نفر از این مشتقات دارویی این گیاه استفده مینمایند و حدود یک میلیارد نفر در دنیا از این گیاه به عنوان محرک استفاده مینمایند و از آن عجاب انگیز تر این است که حدود سیصد میلیون نفر از این گیاه به صورت روتین مصرف دارند.

    موارد مصرف دارویی این گیاه روز به روز بیشتر میشود و برای درمان بیماری های بیشتری از عناصر داخل آن استفاده میگردد در حال حاضر و از سال ها پیش از میلاد این گیاه برای بیماری هایی همچون دردهای قاعدگی، افسردگی، ام اس، شیمی درمانی ، انواع سرطان و صدها بیماری دیگر مورد استفاده قرار میگرفته است

    کشت گیاه شاهدانه در کشورمان غیر مجاز بوده و تنها برای اندکی گروه های تحقیقاتی وابسته به صنایع داروسازی قابل استفاده میباشد. بنابراین مقاله پیش رو صرفاً تحقیقاتی بوده و هر گونه برداشت سوء تبعاتی مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران دارد.

    آب و هوای مناسب برای رشد و پرورش شاهدانه:

    کشت شاهدانه به دو روش  Indoor(فضای داخلی) و Outdoor (فضای خارجی انجام میپذیرد. کشت فضای داخلی با توجه به محدود کردن عوامل طبیعی و پرورش گیاه با نور مصنوعی بیشتر برای مقاصد تحقیقاتی یا کشت نوع نژاد خاصی از گیاه مورد استفاده قرار میگیرد. گیاه شاهدانه در فضای باز آنتومی متفاوتی دارد و بعضا ارتفاع گیاه آن حتی به 4 متر نیز میرسد در حالی که در کشت شاهدانه در محیط بسته معمولا ارتفاع گیاه کمتر از 150 سانتی متر می شود.جهت کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میگردد به مقاله آب و هوای مناسب برای رشد و پرورش شاهدانه مراجعه گردد

    دمای مناسب برای کشت گیاه شاهدانه

    کاشت شاهدانه در فضای داخلی و به دور از ععوامل طبیعی نیاز به کنترل دما دارد  تا محصول نهایی بهتری را بوجود آورد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله دمای مناسب برای کشت گیاه شاهدانه مراجعه نمایید.

    برای آشنایی با انواع بذرشاهدانه  و ژنتیک گیاه شاهدانه باید با اصطلاحات و شرکت های این تجارت آشنا شویم.

    • فمنایز (feminines)
    • رگولار(regular)
    جهت کسب اطلاعات در مورد بذر شاهدانه به مقاله "انواع بذر شاهدانه" مراجعه نمایید.

    نحوه کاشت بذر و جوانه زنی گیاه شاهدانه (Germination)

    روش های مختلفی برای کاشت این گیاه وجود دارد و در این زمینه تجارب متخصصان این امر متفاوت است. اما آنچه در این مقاله عنوان میشود بهترین و مطمئن ترین روش برای جوانه زنی گیاه شاهدانه است.

    برای اطلاع از میزان نور و انتخاب نور مناسب برای دوره جوانه زنی کشت شاهدانه مقاله انتخاب بهترین نور برای رشد گیاه شاهدانه را مطالعه فرمائید.

     

    پرورش شاهدانه

    مدت زمان جوانه زنی شاهدانه

    اولین نکته ای که باید درباره مدت جوانه زنی بذر بدانیم موضوع نژاد و ژنتیک بذر است بنابراین اگر زمان جوانه زنی بذر شما بیش از 5 روز زمان برد باید نگران شوید و تمام پارامترهای عنوان شده را مجدد چک نمایید

    در قدم اول کافیست بذر را به مدت 8 ساعت در آب تصفیه شده قرار دهید. بعد از این کار کافیست به یکی از روش های زیر بذر را در بستر جوانه زنی قرار دهید.

    روش اول بستر پشم سنگ یا راکوول:

     این روش برای کشت هیدروپونیک و خاک بسیار مناسب است. راکوول ها بسترهایی از جنس پشم سنگ با دانسیته بین 80 تا 100 و بدون هر گونه ماده شیمیایی میباشد که معمولا به شکل قطعات مکعبی شکل است. ابعاد این مکعب ها سایز های متفاوتی دارد اما سایز استاندارد برای جوانه زنی قطعه هایی با طول و ارتفاع 4 سانتی متر می باشد. بستر پشم سنگ را به جرات میتوان بهترین بستر برای جوانه زنی بذر کانابیس دانست . پس از تهیه راکوول در مرحله اول قطعات آن را مستقیم زیر آب قرار میدهیم و با فشردن چندین باره راکوول آب جمع شده در آن را تخلیه میکنیم. در مرحله دوم محلول آب اکسیژنه با غلضت 3 % که قبلا تهیه کردیم را درون ظرفی ریخته و قطعات راکوول را بین 5 تا 10 دقیقه در آن قرار دهید. سپس مجددا راکوول را زیر آب تصفیه شده قرار میدهیم. توجه داشته باشید که انجام این مراحل برای ضدعفونی محل کاشت بذر میباشد و این کار برای داشتن گیاهی سالم و اینکه در آینده نیاز به استفاده از قارچ کش و انواع آفت کش نداشته باشیم اهمیت ویژه ای دارد. پس از طی کردن مراحل بالا روی بستر راکوول را به اندازه 2 تا 3 میل با وسیله ای نوک تیز گود میکنیم و بذر را به صورت سطحی در آن قرار میدهیم. توجه داشته باشید که فشار دادن بذر در عمق راکوول باعث پوسیدگی بذر و عدم جوانه زنی آن میشود.

    روش دوم بستر قرص جیفی پلت:

    قرص های جیفی بستری از کوکوپیت فشرده میباشند که توسط یک الیاف خاص پوشیده شده اند ای قرص ها نیز دارای ابعاد مختلفی میباشند اما اندازه مناسب برای دوره جوانه زنی قرص هایی به قطر 4 سانتی متر هستند. در این روش پس از تهیه قرص جیفی آن را محلولی از آب تصفیه شده قرار میدهیم . این کار باعث میشود که کوکووپیت داخلجیفی حجیم شود و پس از جذب آب به سایز واقعی خود برسد. سپس کافیست روی جیفی را با وسیله ای نوک تیز به مقدار 2 تا 3 میلیمتر سوراخ کنیم و بذر درون آن قرار دهیم. توجه داشته باشید درست مانند راکوول چنانچه بذر را در عمق جیفی قرار دهیم بذر دچار گندیدگی میشود.

    قلمه گرفتن از گیاه شاهدانه

    یکی از راه‌هایی که دردسرهای خرید بذر اورجینال کانابیس را کاهش می‌دهد خرید قلمه یا قلمه گرفتن از گیاه است در خرید قلمه موضوع اصلی نوع نژاد اولیه خود گیاه مادر است که از روی قلمه غیر قابل تشخیص هستند.جهت کسب اطلاعات کامل در این زمینه به مقاله قلمه گرفتن از گیاه شاهدانه مراجعه نمایید

    راهکار های جوانه زنی شاهدانه

    پس از قراردادن بذر در راکوول یا جیفی ظرفی پلاستیکی با ارتفاع مناسب را انتخاب کرده و بستر ها در کنار هم و فاصله های دو سانتی متری از یکدیگر قرار میدهیم. و روی ظرف یا سنی نشائ را با یک لایه پوششی مانند نایلون میپوشانیم. توجه داشته باشید در پوشش سینی نشا با درب یا نایلون حتما باید روزنه هایی برای تهویه هوا قرار دهید. این کار باعث میشود که رطوبت در منطقه جوانه زنی بذر به 80 تا 90 درصد ایده آل برسد و عمل جوانه زنی بهتر اتفاق بیافتد. توجه داشته باشید تا تکمیل مرحله جوانه زنی و رسیدن گیاه به سطح 5 برگی و آماده شدن برای انتقال به بستر اصلی به هیچ وجه نباید سطح روی بستر راکوول یا جیفی خشک شود همچنین نباید آب اضافه ای در ظرف پلاستیکی باقی بماند زیرا این موضوع باعث گندیدگی بذر میشود.

    استفاده از محرک های جوانه زنی بذر کانابیس  (بذر مال کردن)

    بسیاری از شرکت های مطرح دنیا محلول هایی به عناوین مختلف تولید مینمایند. این محلول از عناصر و ریز مغزی های زیادی تشکیل شده اند که پایه ساخت آنها اسید فولیک و هیومیک اسید میباشد. زمان استفاده از این محلول ها درست پس از قرار دادن بذر درون بستر جوانه زنی میباشد. این محلول ها که عموما با عنوان سید بوستر (seed booster) شناخته میشوند کمک میکنن که سرعت و قدرت جوانه زنی بالاتر برود . اما مهمترین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که حتما باید مطابق نحوه مصرف درج شده روی محصول از آن ها استفاده کرد که معمولا یک قطره روی یک بذر میباشد پس جداً در استفاده از این محصول رعایت نکات استفاده را رعایت فرمائید. از دو محصول معتبر در بذرمال کردن می توان به سید بوستر شرکت پلگرون و قطره  HB 101که محصول کشور ژاپن است اشاره داشت.

    ورمی کولیت برای جوانه زنی بذر:

    این ماده معدنی که تشکیل شده از انواع سیلیکات های آهن،آلومینیوم و منیزیم میباشد بسیار به رشد اولیه جوانه های کوچک بیرون آمده از بذر کمک میکند. در واقع این دانه های ریز که بسیار شبیه به شن های خیلی کوچک است و به رنگ قهوه ای میباشد به دلیل ارگانیک بودن علاوه بر کمک به جوانه زدن بذر و افزایش ریشه زایی هیچ آسیبی به اندام های ظریف و کوچک گیاه نمیزند. برای استفاده از ورمی کولیت کافی است مقدار کمی از آن را به وسیله یک پیمانه خیلی کوچک روی بستر بذر قرار دهید یا اینکه پس از انتقال بذر به بستر کشت اصلی درست زیر منطقه ای که جوانه را قرار میدهیم مقداری از ورمی کولیت بریزید. جایگزین ورمی کولیت در محصولات شرکت های خارجی را میتوان کود مایکوزا دبلیو پی(Mykos WP) از شرکت اکستریم گاردنینگ(Xtreme Gardenin) دانست.

    روش سوم بسترهای سنتی

    در این روش بذر را در میان پنبه یا دستمال کاغذی قرار میدهند و پس از جوانه زدن آن را به بستر اصلی انتقال میدهند. این روش دارای معایب زیادی میباشد اول اینکه بذر در انتقال به بستر اصلی بسیار ممکن است که دچار آسیب شود و دومین موضوع خطراتی از جمله خشک شدن موضعی بخش هایی از بستر، گندیدگی، مشکلات مربوط به آفات و باکتری ها و آسیب هنگام جدا سازی بذر از بستر اشاره کرد.

     

    پرورش شاهدانه

    روش چهارم کاشت در کوکوپیت

    این روش معمولا برای زمانی است که تعداد کاشت بذر بسیار زیاد است . در این روش قالب های کوکوپیت با ترکیب آب تصفیه شده حجیم میشوند و درون محفظه های سینی نشا قرار میگیرند. توجه اشته باشید چنانچه از سلامت و بهداشت کوکوپیت ها مطمئن نمیباشید بهتر است قبل از استفاده از آن بوسیله محلول آب اکسیژنه 3% آن را ضدعفونی کنید. سپس بذر ها را در عمق کمی از کوکوپیت قرار دهید و تمام مراحلی که برای روش اول و دوم انجام دادید برای این روش نیز ممکن است.

    پرورش شاهدانه

     

     

     

    روش پنجم کاشت مستقیم بذر در گلدان

    پرورش شاهدانه

    با توجه به اینکه بذر در ابتدای ریشه زایی خود نیاز دارد تا شکل صحیح رشد خود را بدست بیاورد با انجام این کار ریشه ها فضای زیادی را در گلدان دارند و به استقامت لازم نمیرسند بنابراین ریشه در ابتدای رشد خود دچار ضعف شده و در آینده مراحل رشد با سلامت کامل طی نمیشود.

    پرورش شاهدانه

    در این روش پس از قرار دادن بذر در قسمت سطحی خاک برای حفظ رطوبت لیوان پلاستیکی را رو آن برعکس میکنند. تنها مزیت این روش نسبت به سایر روش ها حذف مرحله انتقال نشا به بستر اصلی است که میتواند تنش ها و استرس های احتمالی را کاهش دهد.

    آبیاری بستر جوانه زنی بذر شاهدانه:

    در تمام 5 روش فوق بسترها نباید به هیچ وجه به صورت مستقیم آبیاری شوند. در این دوره بستر های نشا شده تا مرحله 5 برگی روزانه باید کنترل گردد و در صورت این که احساس کردید سطح بستر رطوبت خود را کمی از دست داده به وسیله آب پاش باید آب تصفیه شده را بر روی آن اسپری نمائید و این کار را تا زمان 5 برگی شدن و انتقال به بستر کشت اصلی ادامه دهید.جهت کسب اطلاعات جامع به مقاله آبیاری شاهدانه مراجعه نمایید.

    انتقال نشا شاهدانه به بستر کشت اصلی

    انتقال به بستر خاک :

    در این روش پس از آماده سازی خاک که در اامه به آن میپردازیم به قطر 5 سانتی متر درعمق 3 سانتی مرکز خاک را باز میکنیم و پس از قرار دادن نشا در آن اطراف آن را میپوشانیم تا ریشه های زیر لایه نازکی از خاک قرار بگیرند . توجه داشته باشید که به هیچ وجه نشا را به طور کامل زیر خاک قرار ندهید. در انتخاب بستر خاک مناسب تر است که ابتدا گیاه را به گلدانی کوچک تر (بین 1 تا 3 لیتر) انتقال دهید و پس از اینکه ریشه سازی به طوری کلی انجام گرفت و ارتفاع ساقه گیاه حداقل به 10 سانتی متر رسید میتوانید آن را به گلدان اصلی انتقال دهید.

    ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که در این مدت دریافت نور مناسب توسط گیاه اهمیت بسیار بالایی دارد و اگر نور خوبی به گیاه نرسد گیاه دچار رشد علفی میشود که آماده انتقال نیست.

    گلدان مناسب برای کشت گیاه کانابیس

    گلدان های پلاستیکی، اکسیژن پات ها و گلدان های پارچه ای به ترتیب بهترین عملکرد را در کشت گیاه شاهداه دارند. و استفاده از گلدان های سفالی نیز بدترین انتخاب میباشد.برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله گلدان مناسب برای کشت گیاه شاهدانه مراجعه کنید.

    چگونه از جوانه زدن بذر خود مطمئن شوم؟

    پرورش شاهدانه

    برای این کار چنانچه بیش از چهار روز از جوانه زدن بذر شما گذشت میتوانید یک بار با وسیله ای که قبلا ضد عفونی شده الیاف روی بذر را به آرامی کنار زده و از جوانه زدن مطمئن شوید.

    بستر کشت مناسب شاهدانه

    انتخاب یک بستر کشت مناسب عامل مهمی در موفقیت پرورش گیاه شاهدانه است. اولین نکته برای اینکار انتخاب روش کار است.3 روش کاشت و آبیاری برای گیاه شاهدانه وجود دارد که در مقاله بستر کشت شاهدانه بطور جامع به آن پرداخته شده است

    ترکیب پیشنهادی خاک توسط کارشناسان و محققان

    سوال درباره میزان و تنوع خاک برای پرورش گیاه شاهدانه به شکل های مختلفی پاسخ داده میشود که بسیاری تنها با پیشنهاداتشان فقط قصد پیچیده سازی این موضوع را دارند.

    پیتماس 50% کوکوپیت 50% به همراه مقدار مورد نیاز پرلیت، ورمی کولیت و لیکا

    نحوه ترکیب مناسب خاک گیاه شاهدانه

    مرحله 1 : قرار دادن پلاستیکی تمیز روی میز تا خاک دچار باکتری نشود

    مرحله 2: شستو شوی لیکا و پرلیت خریداری شده توسط آب

    مرحله 3: ریختن لیکا در کف گلدان به ارتفاع 5 سانتی متر

    مرحله 4: باز کردن قالب کوکو پیت (بهتر است سریلانکایی باشد) بوسیله ترکیب کردن با آب

    مرحله 5: اضافه کردن پیتماس به کوکو پیت بهدقیقا با نسبت برابر

    (بهتر است از پیتماس هایی استفاده نمایید که خارجی باشند و حتما درون کوره پخته شده باشند و نسبت مناسب و برابر پیتماس سفید و سیاه باشد

    مرحله 6: اضافه کردن پرلیت به ترکیب به ازای هر 10 لیتر ترکیب پیتماس و کوکوپیت یک لیتر پرلیت

    مرحله 7: اضافه کردن ترکیب خاک درون گلدان

    مرحله 8: ریختن یک لایه نازک از ورمی کولیت بر روی خاک

    کاشت شاهدانه در بستر زمین کشاورزی:

    برای قرار دادن گیاه شاهدانه در بستر زمین کشاورزی شرایط به طور کلی متفاوت است.اگر قصد انجام این کار را دارید پیشنهاد میکنیم مقاله کاشت شاهدانه در بستر زمین کشاورزی را به طور کامل مطالعه نمایید.

    افت کش مناسب شاهدانه

    چنانچه گیاه شما دچار آفت شد حتما پیشنهاد میکنیم به جای استفاده از سموم شیمیایی که بسیار برای انسان خطرناک میباشند از سموم تجزیه ای مانند مموریز و آبرون استفاده نمائید

    کشت شاهدانه در بستر کوکوپیت و راکوول

    میتوان به نوعی این روش کشت را روشی نیمه هایدروپونیک دانست. این روش از جهات زیادی شبیه به آبیاری قطره ای میباشد و به خاطر مشکلاتی مانند گرفتگی نازل های آبیاری و رسیدگی بیشتر نسبت به روش هایدروپونیک علاقه مندان کمی دارد.

    چنانچه بخواهیم در این روش از بستر پشم سنگ استفاده کنیم باید از قالب های آماده که برای این کار طراحی شده اند استفاده نماییم . این قالب ها ابعادی با طول و ارتفاع 20 سانتی متر دارند و درست در میان آن ها به اندازه یک قالب راکوول  نشا جای خالی وجود دارد تا پس از انتقال نشا درون آن قرار بگیرد.

    ابتدا باید پشم سنگ ها را در چند مرحله با آب شست و شو دهیم تا عاری از هرگونه باکتری شود.

    کاشت در بستر کوکو بگ

    کوکو بگ کیسه های آماده ای میباشد که قالب کوکوپیت به صورت بهداشتی درون آن قرار گرفته اند این کیسه رویی برای کوکو بگ ها حکم گلدان را برای گیاهان دارند و بر روی آنها منافذی برای اکسیژن رسانی به ریشه وجود دارد. پس از باز کردن درب کوکو بگ ها فقط کافیست آب را به آن اضافه کنیم تا حجیم شود و قابل استفاده گردد.

    کاشت در کوکوپیت

    در این روش درست مانند قرار دادن ترکیب های مختلف در گلدان کافیست عناصر دیگر را حذف کنیم و در گلدان فقط از کوکوپیت استفاده نماییم . ذکر این نکته حائز اهمیت است که چنانچه از قالب هایی استفاده مینمایید که از بهداشتی بودن آن اطمینان ندارید حتما قبل از استفاده کوکوپیت را شست و شو دهید.

    در هر سه روش بالا منبعی را به عنوان منبع اصلی آب قرارداده و با استفاده از دستگاه فیلتراسیون آب با ای سی پایین را درون منبع ریخته و به وسله سلنگ های انتقال آب بر روی هر بستر کشت دو نازل را به وسیله شلنگ ماکارونی نصب مینماییم. دلیل قرار دادن 2 نازل آبیاری پایین آوردن درصد خطا میباشد تا چنانچه روزنه یکی از نازل ها توسط کود های محلول در آب دچار گرفتگی شد نازل دیگر عمل آبرسانی را به درستی انجام دهد.

    کود مخصوص کانابیس در کشت کوکوپیت یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید . معمولا گروه کودهای هیدروپونیک و کشت در کوکوپیت از کود های مخصوص خاک مجزا میباشند.

    توجه داشته باشید برای آماده سازی مراحل و تجهیزات مورد نیاز آبیاری در این نوع بستر های کشت حتما در ادامه مراحل کشت کانابیس در روش هیدروپونیک را به طور کامل مطالعه نمائید.

    کاشت شاهدانه به روش هیدروپونیک

    روش هیدروپونیک را میتوان مطمئن ترین و به روز ترین روش کاشت گیاه شاهدانه دانست.

    سیستم هیدروپونیک برای گیاه بوته مانند کانابیس به دو روش انجام می پذیرد که در مقاله کاشت شاهدانه به روش هیدروپونیک بطور مفصل به آن پرداخته شده است

    چه زمانی گیاه را به سالن کشت انتقال دهیم؟

    شاهدانه

    فراموش نکنید تا زمانی که گیاه به ابعاد مقاوم خود نرسیده و وارد سالن کشت نشده است حق استفاده از هیچگونه کودی را نداریم.

    وقتی گیاه به مرحله سه گره ای رسید میتوانید گیاه را به گلدان اصلی و سالن کشت انتقال دهید.

    منظور از  3گره برگی جایی است که ساقه رشد کرده و در طول خود 3  جای مختلف برگ زده است. معمولا وقتی این اتفاق میافتد که نشا گیاهمان به ارتفاعی حدود 10 تا 15 سانتی متری برسد. چنانچه با گذر از این ارتفاع هنوز گیاه شما 3 برگی نشده است یعنی گیاه شما دچار کمبود نور است و برای آگاهی از میزان نور و کیفیت آن حتما مقالات مربوط به بهترین نور برای رشد گیاه کانابیس را مطالعه نمائید.

    اولین مرحله مراقبت از گیاه شاهدانه پس از انتقال نشا

    مهمترین اصل بعد از انتقال نشا به محیط اصلی گلخانه رعایت بهداشت محیط میباشد بنابراین دقت داشته باشید چنانچه این گیاه را در فضای بسته کشت میکنید و مکان شما استریل نیست یا نزدیک به باغ یا زمین های کشاورزی است که احتمال هجوم آفات زیاد است پیشنهاد میشود حتما قبل از قرار دادن گیاهان محیط را با آب اکسیژنه درصد بالا و قارچ کش ها شست و شو دهید. این کار باعث می شود تا در آینده احتمال استفاده از انواع قارچ کش ها و آفت کش ها که سبب ضعف در مراحل رشد گیاه میشود بسیار کاسته شود.

    تامین رطوبت گلخانه

    دومین موضوع پس از انتقال نشا به گلخانه تامین رطوبت گیاه کانابیس است.درمراحل رشد اولیه گیاه شاهدانه به رطوبت حداقل 60 درصد نیاز دارد.برای دانستن میزان رطوبت و دمای محیط بهتر است از ترمو مترهای دیجیتالی استفاده نمایید

    بعد از انتقال گیاهان به سالن کشت اصلی برای طی کردن دوره رشد، گیاه کوچک آمادگی دارد که به طور مختصر مواد غذایی را دریافت کند.

    اولین کودی که در این مرحله استفاده میشود حتما کود های ریشه زا میباشند. در واقع در دو هفته اول باید زمینه ای ایجاد کنیم که گیاه با افزایش ریشه خود بتواند مواد مغذی سنگین تر که برای دوره رشد گیاه است را دریافت کند.

    طریقه استفاده از کودهای دوره رشد:

    شاهدانه

    کودهای شیمیایی و اورگانیک زیادی با برندهای مختلف در دنیا ساخته شده اند که اکثر آن ها روی گیاه ناثیر گزاری خوبی دارند اما برخی از برند های مطرح دنیا هستند که تخصصاً تمرکز محصولات خود را روی گیاه شاهدانه قرار داده اند.

    کود برای گیاه کانابیس یکی از عناصر غیر قابل انکار در برداشت محصول با کیفیت تر بعد از میزان نور و ژنتیک گیاه می باشد. برای خرید کود گیاه شاهدانه باید با خصوصیات این برند ها آشنا شوید. در سبد بزرگ محصولات ایران گرولایت کود های گیاه کانابیس با برند های مختلف قرار گرفته اند که از برندهای مطرح جهانی میباشند. با مقایسه توضیحات این کود ها و مقایسه قیمت کود ها میتوانید انتخاب صحیحی داشته باشید.

    از برند های مطرح کود در دنیا میتوان به کود ادونس، بایوبیز، فلورافلکس، گرین هاس، آتومی،کانا، جنرال هیدروپونیک، امرلاد هاروست، پلگرون اشاره کرد البته باید در نظر داشت که برندهای مطرح تری نیز در دنیا وجود دارند که به علت قیمت بالا در ایران یافت نمیشوند مانند آتنا، متروپ، ریمو

    نحوه استفاده از کود برای گیاه شاهدانه

    هرس کردن گیاه شاهدانه در دوره رشد (تریم کردن)

    یکی از موارد بسیار مهم که در میزان حجم برداشت گیاه اهمیت بسیار دارد حذف اخ و برگ‌های اضافی و تمیز کردن گیاه است که به این کار هرس یا تریم کردن گفته می‌شود در تیم کردن حذف برگ‌ها و به خصوص خربرگ‌های قسمت زیری گیاه رداخته می‌شود و در واقع برگ‌های بزرگ قسمت‌های پایین‌تر گیاه نور کمتری دریافت می‌کند اما انرژی بیشتری را از ریشه گیاه جذب می‌کنند این کار باعث می‌شود که انرژی و مواد غذایی بیشتری ه قسمت‌های فوقانی گیاه برسد و راندمان گیاه بالاتر رود نحوه هرس کردن دوره رشد به این شکل است که در قسمت‌های تحتانی گیاه برگ‌ها و خربرگ‌ها را از انتهای  برگ از ساقه‌ها جدا می‌نمایی ین کار در دوره رشد فقط یک بار اتفاق می‌افتد و آن هم در زمانی که گیاه رشد خیلی زیاد و تراکمی داشته باشد ا یک هفته قبل از پایان دوره رشد این کار انجام میشود.

    برای اطلاع از میزان نور و انتخاب نور مناسب برای دوره اولیه رشد کشت شاهدانه مقاله انتخاب بهترین نور برای رشد گیاه شاهدانه را مطالعه فرمائید.

    دوره رشد گیاه شاهدانه دارای شرایط پیچیده ای نیست و چناچه تمام موارد ذکر شده و مقالات مربوط به کشت استاندارد گیاه شاهدانه را در سایت ایران گرولایت مطالعه نمائید این دوره را به خوبی گذرانده و آماده مراحل پیچیده تر دوره گل دهی میشوید.

    دوران گل دهی گیاه کانابیس

    پرورش شاهدانه

    همانطور که درباره نژادهای انواع بذر شاهدانه توضیحاتی را ارائه کردیم نژاد اتوفلاور یا اصطلاحا بذرهای اتوفلاور کانابیس طوری اصلاح گردیده‌اند که پس از طی کردن مراحل رشد به خودی خود وارد مرحله گلدهی می‌شود و آثار اولیه مراحل گلدهی در آنها دیده می‌شود. اما در سایر نژاد ها همانطور که در مقاله نور استاندارد گیاه شاهدانه اشاره شده است ورود به زمان گلدهی به تغییرات زمان تابش نور بستگی دارد. همانطور که در دوره رشد گیاه روزانه ۱۸ ساعت نور دریافت می‌کند زمانی که اندام گیاهی کاملاً به رشد کافی خود رسیدند و آماده ورود به مرحله گلدهی شدند زمان تابش نور را از شبانه روزی ۱۸ ساعت به شبانه روزی ۱۲ ساعت تغییر داده میشود. این تغییر می‌تواند به یکباره انجام گردد یا می توان روزانه میزانی از ساعت روشنایی را کاهش داده تا به روزانه ۱۲ ساعت برسیم تا کمترین استرس به گیاه وارد شود و به مرور گیاه وارد مرحله گلدهی شود . پس از تغییر ساعت حدود یک هفته زمان میبره که گیاه علائم گلدهی خود را نمایان کند. توجه داشته باشید استفاده از تایمر برای تنظیم زمان تابش نور ضروری می‌باشد تا در طول زمان رشد و گلدهی گیاه دچار تنش دیگری نشود.

    زمان گلدهی در کشت فضای باز معمولاً در مرداد ماه اتفاق می‌افتد در واقع در مرداد ماه نیز طول روز یا تابش خورشید حدود ۱۰ الی ۲۰ دقیقه کوتاه‌تر می‌شود و این موضوع باعث شروع فصل گلدهی گیاه می‌گردد درست مانند همان اتفاقی که در کشت با نور مصنوعی اتفاق می‌افتد اما بسیار نامحسوس‌تر.

    چه زمان گیاه را وارد گلدهی کنیم

    شاهدانه

    یکی از موضوعاتی که معمولاً کشاورز را دچار اشتباه می‌کند موضوع زمان گلدهی در فضای بسته می‌باشد بسیاری استناد زمان گلدهی را به نوشته‌های بسته‌بندی بذر خود قرار می‌دهند اما به ظرافت‌های آن توجهی ندارند. بر روی بروشور یا بسته‌بندی بسیاری از بذرها از نژادهای مختلف ارتفاع گیاه 100 الی ۱۲۰ سانتی‌متر قید شده است برای رسیدن به این ابعاد نیاز نیست که زمان دوره رشد را به قدری افزایش دهید که طول دوره رشد حدود ۳ یا ۴ ماه شود این کار فقط زمان و انرژی گیاه را طلف می‌کند . تصدیق این موضوع را می‌توان در جدول برندهای کودهای مطرح دنیا نیز ملاحظه کرد کل دوره رشد و گلدهی در این جدول ها بین ۱۲ تا ۱۶ هفته میباشد . حال آنکه بعضاً افراد آماتور با این اشتباه طول این دوره‌ها را به ۷ ماه می‌رساند در نتیجه تصور اینکه گیاه دوره رشد طولانی‌تری داشته باشد و ارتفاع بیشتری، باعث میشود حجم محصول دریافتی بیشتر شود یک ایده کاملاً غلطی میباشد.

    طول دوره رشد گیاه کانابیس به طور استاندارد ۲۰ تا ۲۵ روز پس از گذراندن دوره نشا می‌باشد یعنی زمانی که گیاه تقریباً در ارتفاع ۳۵ تا ۴۰ سانتی متری است. توجه داشته باشید که با این روش گیاه در طول زمان گلدهی نیز رشد خواهد داشت و در زمان برداشت محصول ابعاد آن با مشخصات بذر شما کاملاً برابری خواهد کرد معمولاً بعد از تغییر زمان به ۱۲ ساعت گیاه بعد از سه روز تا یک هفته وارد گلدهی می‌شود.

    گیاه نر یا ماده کانابیس چه کاربردی دارد

    اسکروج کردن گیاه شاهدانه چگونه است؟

     

    در انتهای دوره رشد و پیش از گلدهی می‌توان از تور برای باز کردن شاخه‌ها و کنترل قد گیاه استفاده نمایید این تورهای مشبک با اضلاع ۱۰ سانتی‌متری در ارتفاع پایین‌تر از روی برگ‌های گیاه قرار دهید شاخه‌های گیاه را باز کنید و به اطراف پخش نمایید این کار باعث می‌شود که میان گره‌هایی که در زیر شاخه‌های اصلی قرار دارند در معرض نور قرار گرفته و در عمل رشد بهتری داشته باشند و تراکم بالاتری گیاه داشته باشد

    شاهدانه

    دوره گلدهی گیاه شاهدانه

    شروع این دوره نسبت به دوره رشد با تغییرات بزرگی آغاز می‌شود عمده‌ترین این تغییرات شرح زیر می‌باشد

    • ۱-تغییر زمان تابش نور
    • ۲-تغییر نوع و حجم مواد غذایی
    • ۳-آغاز دوره دوم و سوم هرس کردن گیاه
    • ۴-تغییر دما و رطوبت

    تغییرات زمان گلدهی همانطور که چندین بار عنوان شده در مقاله نور مخصوص رشد گیاه گلدهی کانابیس به طور کامل به آن اشاره شده به غیر از کشت در محیط باز استفاده از گیاه‌های اتوفلاور الباقی روش‌های گلدهی در کشت گیاه کانابیس کاملاً وابسته به نور می‌باشد.

    گیاه شاهدانه از ابتدای دوره کشت گیاه روزانه ۱۸ ساعت به نور احتیاج دارد پس از طی کردن دوره رشد با تغییر زمان تابش به روزانه ۱۲ ساعت گیاه وارد مرحله گلدهی می‌شود و اولین نشانه‌های گلدهی پس از ۳ الی ۷ روز نمایان می‌گردد توجه داشته باشید که در دوره گلدهی شدت تابش نور در حداکثر قرار دارد و زمان نیاز حداکثری گیاه به نور می‌باشد برای آگاهی بیشتر درباره ماهیت نور پیشنهاد می‌کنیم مقاله نور مخصوص گیاه شاهدانه را مطالعه نمایید.

    کودها و مواد غذایی دوره گلدهی

    کود مناسب شاهدانه

     همانطور که در دوره رشد اشاره کردیم برندهای مطرحی در دنیا تمرکز محصولات خود را روی پرورش گیاه شاهدانه قرار داده‌اند و همه این محصولات نیز دارای جدولی منظم برای هر هفته از طول دوره رشد و گلدهی می‌باشد در این مقاله نیز سعی شده است با توجه به گستردگی این برندها از معرفی یا پیشنهاد کودی خاص صرف نظر کنیم و به اصل موضوع بپردازیم چندین برند مطرح کود در دنیا وجود دارند که به خاطر قیمت بالایشان در ایران یافت نمی‌شود و معمولاً برندهای اقتصادی‌تر مانند ادونس بایوبیز گرین هاوس فلورافلکس دارای طرفداران بیشتری می‌باشد. در دوره رشد عناصر اصلی کود شاهدانه را بیشتر نیتروژن در کنار سایر عناصر تشکیل می‌دهد اما در دوره گلدهی کودهایی که دارای نیتروژن کمتری هستند و عناصر اصلی آنها بیشتر پتاسیم و فسفر و ریز مغذی‌ها می‌باشند کاربرد بیشتری دارند توجه داشته باشید در کشت فضای بسته کلسیم اهمیت بسیار بالایی در دوره رشد و گلدهی دارد. در دوره گلدهی معمولاً دوز استفاده از کودها نیز بالاتر می‌رود که این را از جدول کودها نیز کاملاً می‌توان متوجه شد در دوره گلدهی کشت هیدروپونیک میزان TDS آب توسط محلول‌های غذایی در بالاترین حد خود حدود ۲۵۰۰ تا 3000 میکروزیمنس افزایش می‌یابد البته این میزان برای اواسط دوره گلدهی می‌باشد و تا انتهای دوره گلدهی م تی‌دی‌اس به صورت هفتگی روند کاهشی خواهد داشت .

    هرس کردن گیاه شاهدانه در دوره گلدهی

    درست مانند دوره رشد در زمان گلدهی نیز برای برداشت حجم محصول بیشتر برگ‌ها و ساقه‌های گیاه که نور کمتری دریافت می‌کنند و انرژی و مواد مغذی را هدر می‌دهند حذف می‌نماییم.

    اولین دوره هرس کردن گیاه در زمان گلدهی

    پس از یک هفته شروع دوره گلدهی اولین زمان تریم کردن گیاه است این بار در هرس کردن علاوه بر حذف برگ‌های قسمت زیرین گیاه مانند دوره رشد ساقه های نازک گیاه که در قسمت پایین قرار دارند و نور خوبی دریافت نمی‌کنند را حذف می‌کنیم و اصطلاحا گیاه را کاملاً سبک می‌کنیم  قسمت‌های بالایی گیاه را نیز با کشیدن ساقه‌ها به اطراف توسط تور یا هر روش دیگری باز می‌کنیم تا قسمت‌های میانی گیاه نیز کاملاً نور خوبی دریافت کند توجه داشته باشید که منظور از قسمت‌های تحتانی یک سوم قسمت زیرین گیاه میباشد.

    دومین دوره هرس کردن گیاه در زمان گلدهی

    شاهدانه

    در هفته چهارم یا پنجم گلدهی اندام‌های گلدهی به شکل کامل ظاهر شده‌اند  به سمت بلوغ کامل و حجم گرفتن می‌روند اینجا درست زمانی است که برای آخرین بار گیاه را هرس می‌کنی و این هرس کردن علاوه بر حذف تمام برگ‌های تحتانی که در دوره قبل نیز انجام دادیم حتی شاخه‌های اصلی گیاه را نیز از ارتفاع ۳۰ سانتی به پایین تمام برگ‌هایشان را حذف می‌نماییم پس در ظاهر گیاه به غیر از ۴۰ الی ۵۰ سانت قسمت‌های فوقانی ساقه‌ها هیچ برگ دیگری دیده نمی‌شود.

    هرس کردن در کشت فضای باز

    هرس کردن گیاه در فضای باز تفاوت‌های اندکی با محیط بسته که به آن پرداختیم دارد یکی از مهمترین عوامل در کیفیت گیاه کانابیس کنترل استرس‌های غیرطبیعی توسط انسان می‌باشد. بنابراین باید به نکاتی در این باره اشاره کرد. در مناطق گرمسیری که شدت نور خورشید و گرمای بسیار بالایی داریم هرس کردن به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌گردد در گیاهان مناطق گرمسیری برگ‌ها به قدری بزرگ می‌شود که انرژی دریافت می‌کنند و می‌توانند این میزان انرژی را به سایر بخش‌های قرار گرفته در سایه گیاه تامین دهند اما در مناطق کوهستانی که دما و میزان تابش خورشید متعادل‌تر است هرس کردن امری مفید می‌باشد. تریم کردن شاهدانه در تمام طول دوره رشد و گلدهی صورت می‌گیرد و این کار به دو روش انجام ی‌شود یا به صورت هر ۱۰ روز یک بار یا به صورتی که در بالا و در سه دوره زمانی هرس شود با این تفاوت که در هرس گیاه کانابیس در فضای باز پس از هر بار هرس باید از کود اسید آمینه به صورت محلول پاشی استفاده نمایید البته ذکر این نکته مهم است که در دوره گلدهی نباید هیچ گونه محلول پاشی روی گیاه صورت گیرد و باید پس از هر بار هرس از محلول اسید آمینه در هنگام آبیاری استفاده شود.

    اسید آمینه چیست ؟

    اسید آمینه

    بخشی از مواد غذایی می‌باشد که بیشتر از جلبک دریایی فرآوری شده است و تاثیر بسیار مهمی در کاهش استرس و تنش‌ها و همچنین مقاوم سازی گیاه در مقابل تنشهای  حاصل از وزش باد و نوسانات  سرما و گرما را در پیش دارد.

    دفع بوی بد گلخانه

    یکی از معضلات پرورش گیاه شاهدانه بوی تند و آزاردهنده این گیاه است از اواخر دوره رشد بوی ساطع شده از این گیاه شروع می‌شود جهت کسب اطلاعات بیشتر روی مقاله دفع بوی بد شاهدانه کلیک کنید.

    استفاده از گرو باکس برای کشت شاهدانه

    شاهدانه

    یکی از ابزارهای کشت داخلی استفاده از گرو باکس‌ها هستند تنها مزیت این گرو باکس‌ها برای محصور کردن بخش کوچکی از فضای سالن برای کشت یک محصول خاص می‌باشد البته که تاثیر موثرتر این اتاق‌های کشت استفاده از پارچه مایلار یا بازتابنده نور در بدنه آن است که باعث می‌شود علاوه بر کنترل راحت عوامل محیطی که خاصیت اتاق های کشت است نور بیشتری نیز از زوایای مختلف بر روی گیاه ساطع شود. گروباکس‌های شرکت ایران گرولایت دارای دریچه بازدید، ۶ دریچه ورودی و خروجی هوا و سازه فلزی می‌باشد که در کنار پارچه مایلار با ضخامت بالا عمر این محصول را سال‌ها تضمین می‌کند.

     

    نشانه‌های پایان گلدهی (زمان برداشت گیاه شاهدانه)

    شاهدانه

    در طول زمان گلدهی کانابیس پرزهای سفید رنگ روی گیاه ظاهر می‌شوند بررسی این پرز ‌ها کمک شایانی به تشخیص زمان برداشت محصول می‌نماید.

     تمامی بذرهای خریداری شده دارای بروشورهایی هستند که مدت زمان گلدهی روی آن درج می‌شود بذرهای ستیوا مدت زمان گلدهی بین ۹ الی ۱۲ هفته دارند و بذرهای ایندیکا زمان گلدهی ۷ الی ۸ هفته‌ای دارند پس نکته بسیار مهم این است که زمان شروع گلدهی را حتماً یادداشت کرده تا به خاطر بسپارید و توجه داشته باشید که یک هفته پایان گلدهی زمان فلش کردن گیاه است که در ادامه به آن می‌پردازیم. در طول زمان پایان گلدهی پرزهای سفید رنگ ابتدا شروع به نارنجی شدن می‌کنند و سپس تیره‌تر شده و به رنگ قهوه‌ای متمایل می‌شود و در نهایت قهوه‌ای سوخته می‌شوند این تغییرات رنگی بسیار شبیه به زمان برداشت میوه از درخت است سفید بودن پرزها یعنی میوه هنوز کال است و زمان قهوه‌ای شدن یعنی میوه بیش از حد رسیده است و بسیاری از خواص خوب خود را از دست داده است. در طول فرایند گلدهی از سفید تا قهوه‌ای سوخته شدن تغییر عناصر به شکلی است که THC موجود در گیاه به CBD یا CBN تبدیل می‌شود. این تغییرات شیمیایی درتاثیرات استفاده از محصولات شاهدانه نیز اثرگذار است THC عامل نشاط آور و محرک می‌باشد اما CBD عاملی آرامبخش و در CBN بیشترین عامل خواب آلودگی را در بین سایر عناصر شاهدانه ایجاد میکند .

    شاهدانه

     

    بهترین زمان برای برداشت گیاه شاهدانه درست زمانی است که حدوداً ۸۰ درصد پرزهای گیاه یا همان تریکوم‌ها به رنگ نارنجی تغییر رنگ دهند. توجه داشته باشید در طول زمان خشک کردن یا کیور کردن گیاه به بلوغ کامل می‌رسد یا رسیدن به رنگ قهوه‌ای تیره تبدیل می‌شود درست مانند میوه‌های مثل موز یا گوجه فرنگی که حتماً قبل از زمان رسیدن باید برداشت شوند.

    توجه داشته باشید چنانچه تصمیم دارید که گیاهی سرحال و نشاط آور داشته باشید باید در زمانی که حدود ۶۰ درصد پرز‌ها یا تریکوم‌ها به رنگ نارنجی تغییر یافته‌اند گیاه را برداشت نمایید البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در نهایت ژنوم گیاه یا نژاد گیاه مهمترین عامل در میزان عناصر موجود در گیاه می‌باشد.

    اقدامات پایانی مراحل گلدهی فلاش کردن شاهدانه

    شاهدانه

    در طول زمان گلدهی افزایش مواد مغذی برای رشد بهتر کمی روی طعم و بوی گیاه تاثیر منفی می‌گذارد بنابراین لازم است انتهای این دوره علاوه بر کم کردن سطح عناصر شیمیایی در گیاه مواد مغذی غیر فعال موجود در خاک را نیز آزاد و از گلدان خارج نماییم پس یک هفته آخر مرحله گلدهی هیچ کودی یا مواد غذایی به گیاه داده نمی‌شود و فقط یکی از چهار حالت زیر را استفاده می‌گردد.

    حالت اول استفاده از آب به تنهایی کمک شایانی به فلش کردن می‌کند بهتر است از آب با ای سی پایین‌تر از ۱۰۰ استفاده نماییم.

    حالت دوم استفاده از کودهایی که توسط برندهای جهانی برای فلاش کردن گیاه کانابیس طراحی شده‌اند مانند کود فلش شرکت گروتک یا کود فلاورلس فینیش ادونس

    حالت سوم استفاده از کود هیومیک با دوز مصرفی بسیار پایین که این کار علاوه بر مزیت‌هایی که دارد دوره فلش را از یک هفته به ۱۲ روز تغییر می‌دهد کود هیومیک علاوه بر آزادسازی عناصر خاک به مقاومت گیاه نیز کمک شایانی می‌نماید و ساختارخاک و گیاه را اصلاح می‌کند.

    حالت چهارم استفاده از آب اکسیژن ۳ درصد محلول در آب که در این روش علاوه بر بهداشت و اصلاح ساختار خاک دوره فلش با هزینه بسیار پایینی صورت می‌پذیرد در این حالت به ازای هر لیتر آب از ۳ الی ۴ سی سی آب اکسیژنه ۳ استفاده می‌نمایید.

    نحوه برداشت خشک کردن

    سه روش سنتی و دو روش پیشرفته برای خشک کردن گیاه شاهدانه وجود دارد برای خشک کردن گیاه ه در فضای باز کشت شده باشد که در مقاله نحوه برداشت و خشک کردن بطور کامل به آن پرداخته شده است

    نور مورد نیاز شاهدانه

    مهمترین عامل برای کیفیت محصول کانابیس نور می‌باشد چنانچه اگر تمام پارامترهای دیگر گیاه به درستی انجام گیرد ولی پارامتر نور ضعیف باشد تیجه دلخواه به هیچ وجه حاصل نمی‌شود.پیشنهاد میگردد حتما مقاله نور مورد نیاز شاهدانه مطالعه گردد.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    درسا
    1403/06/12 16:19

    سلام ،آیا در دوره گلدهی میشه از سم برای از بین بردن کرم ساقه خوار استفاده کرد یا نه ؟لطفا راهنمایی بفرمایید متشکرم

    irangrowlight admin
    1403/06/21 10:49
    پاسخ به:درسا

    سلام دوست عزیز میتوانید به مقاله کود یا سم مناسب مناسب شاهدانه مراجعه نمایید.

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط