دمای مناسب برای کشت شاهدانه

آنچه در این مقاله میخوانید
    دمای مناسب برای کشت شاهدانه

     

    در فضای باز کشت شاهدانه تقریبا در تمامی مناطق با هر آب و هوایی ممکن می باشد اما میتوان گفت بدترین آب و هوا برای کشت این گیان مناطقی با آب و هوا شرجی (رطوبت و گرمای بالای همزمان) و یا مناطقی با آب و هوای بسیار سرد می باشد.

    اما کاشت شاهدانه در فضای داخلی و به دور از ععوامل طبیعی نیاز به کنترل دما دارد  تا محصول نهایی بهتری را بوجود آورد.

    در کل میتوان عنوان کرد که برای کشت گیاه کانابیس دمای بین 23 تا 29 درجه دمای مناسب می باشد و دمای 25 درجه ایده آل ترین دمای برای کشت گیاه شاهدانه میباشد.

    اما درباره دمای بستر کشت شاهدانه تکنیک هایی وجود دارد و در دوره های مختلف کشت این گیاه نیاز به تغیرات دمایی سبب افزایش سرعت رشد و کیفیت محصول میشود.

    دمای دوره جوانه زنی گیاه کانابیس

    این دوره علاوه بر طوبت بالا نیاز به دمای بالاتری نیز نسبت به سایر دوره ها داردو دمای بین 27 تا 29 درجه ایده آل ترین شرایط را برای رشد گیاه فراهم میآورد

    دمای دوره رشد گیاه

    در دوره رشد نیز با کاهش رطوبت به مرور زمان از بالای 60% به حدود 40 % دمای محیط زا نیز به 26 تا 27 درجه کاهض میدهیم.

    دمای دوره گل دهی

    در این دوره رطوبت را به حداقل یعنی پایینتر از 30 % کاهش میدهیم و دمای محیط را مابین 23 تا 25 درجه تنظیم مینمائیم.

    تاثیرات دما در رشد گیاه کانابیس

    تکنیک های زیادی وجود دارد که توسط آن میتوان رشد گیاه کانابیس را کنترل کرد که در بخش های مختلف مقالات کاشت گیاه شاهدانه ایران گرولایت به آن پرداخته شده است یکی از این تکنیک که مورد تائید موسسات تحقیقاتی و پژوهشی میباشد تاثیر دما بر افزایش قد ساقه گیاه است.

    چنانچه در دوره رشد گیاه از اوایل روز ( زمان روشن شدن نور مصنوعی در فضا های داخلی) دما روی 29 درجه تنظیم گردد و تا پایان روز ( زمان خاموش شدن نور مصنوعی در فضای داخلی) دما تا 25 درجه کاش یابد و این کار به طور روزانه در این دوره تکرار شود سرعت رشد ساقه بسیار زیاد شده و اصطلا گیاه به شدت قد میکشد. اما دقیقا بالعکس این موضوع چنانچه تمایل داشته باشید تا قد گیاه را کوتاه نگه دارید بهتر است در دوره رشد و اوایل روز دمای سالن کشت را روی 21 درجه تنظیم نمائید و تا پایان روز دما تا 25 درجه افزایش یابد. در کل میتوان به این نکته اشاره کرد که در دوره رشد دمای پایین تر هوا سبب کوتاه قامت شدن گیاه و دمای بالای محجیط سبب افزایش قد گیاه میشود.

    بهترین روش و دستگاه برای کنترل دمای سالن کشت گیاه کانابیس

    دمای مناسب کشت شاهدانه

    برای فضاهای کوچک مانند اتاقک های رشدگیا یا همان گروباکس ها نمیتوان پیشنهادی مطرح کرد که اقتصادی باشد بنابراین بهترین روش قرار دادن این اتاقک های در فضاهایی است که قابلیت کنترل داشته باشند مثل بخشی از یک آزمایشگاه یا منزل یا دفتر کار. در اتاقک های کشت ایران گرولایت 6 محفظه ورودی و خروجی وجود دارد که در طول زمانی کشت با باز کردن و بستن آنها و همچنین قرا دادن فن دمای داخل گروباکس را تنظیم نمائید.

    اما بهترین وسیله برودتی و گرمایشی برای کنترل دمای گلخانه بدون شک اسپیلیت میباشد که تا حدود زیادی به صورت اتوماتیک دمای محیط را ثابت نگه میدارد.

    کولر آبی نیز در مناطق گرم و خشک میتواند در دوره رشد علاوه بر رطوبت سرمای مورد نیاز گیاه را ایجاد کند. هیتر های گرمایشی نیز بسیار مناسب برای روزهای سرد میباشند.

    اما چنانچه بتوانیم از لوازم گرمایشی استفاده کنیم که گاز مونوکسید آن قابل دفع باشد و گاز دی اکسید کربن آن در گلخانه تزریق گردد باعث میشود تا علاوه بر کنترل دمای محیط ‏دی اکسیدکربن مورد نیاز گیاه نیز تامین گردد.

    تغییر دما و رطوبت در دوره گلدهی گیاه کانابیس

    دمای مناسب شاهدانه

    همانطور که در دوره رشد به خصوص در هفته‌های اولیه جوانه زنی و انتقال نشا به سالن کشت رطوبت بالا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود کاهش رطوبت به پایین‌تر از ۳۰ درصد نیز اهمیت بسیار بالایی برخوردار است در واقع این کار به شدت به وزن محصول و جلوگیری از پوک شدن گیاه کمک خواهد کرد توجه داشته باشید  دما نیز در این مدت به پایین‌ترین حد خود می‌رسد و تا ۲۵ الی ۲۳ درجه کاهش خواهد داشت افزایش گرمای محیط به دلیل حجم زیاد نور و آبیاری‌های مکرر یکی از چالش‌هایی می‌باشد که در منافات با این کاهش دما و رطوبت است. بنابراین بهترین روش سیرکوله کردن محیط است و این کار با افزایش گردش هوا در محیط اتفاق خواهد افتاد بهتر است در سالن کشت یا اتاقک رشد گیاه خود دریچه‌های ورودی در قسمت‌های پایین فضا قرار دهید تا هوای خنک‌تر وارد فضا شود و با قرار دادن هواکش‌های قدرتمند یا فیلتر کربن یا فن‌هایی با حجم هوا دهی بالا دما و رطوبت گلخانه را از دریچه‌های قسمت‌های بالایی سالن خارج نمایید بدیهی است که گروباکس‌ها یا همان اتاقک‌های رشد شرکت ایران گرولایت به شکل مهندسی شده تمام این موارد را برای شما فراهم کرده است.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط