کاشت کانابیس به روش هیدروپونیک

آنچه در این مقاله میخوانید
    کاشت کانابیس به روش هیدروپونیک

    کاشت کانابیس به روش هیدروپونیک

    روش هیدروپونیک را میتوان مطمئن ترین و به روز ترین روش کاشت گیاه شاهدانه دانست.

    سیستم هیدروپونیک برای گیاه بوته مانند کانابیس به دو روش انجام می پذیرد

    • روش اول دی دبلیو سی (کشت عمیق) DWC
    • روش دوم آر دی دبلیو سی RDWC

    ھر دو روش هیدروپونیک فوق از جهات بسیاری شبیه به یکدیگر می باشند با این تفاوت در روش RDWC آب و مواد غذائی میان سطل های کشت در جریان می باشد و این باعث می شود گیاهان  کشت شده کاملاً یک دست باشند و به  یک میزان منظم از مواد غذائی بهره مند شوند

     برای کشت هیدروپونیک در ابتدا باید با مفهوم EC و TDS و طریقه تنظیم آن آشنا شویم.  TDS و EC آب چیست؟

    میزان هدایت جریان برق در آب را EC مینامند و میزان  واحد اندازه گیریEC میکروزیمنس و واحد اندازه گیری  TDS را با ppm عنوان می کنند میزان املاح داخل آب در مناطق مختلف کاملاً متفاوت است به عنوان مثال آب آشامیدنی شهر تهران دارای TDS حدود  500 PPM می باشد.  این مقدار برای کشت به روش هیدروپونیک به هیچ وجه مناسب نیست و عدد ایده آل ppm کمتر از ۶۰ میباشد. برای درک این موضوع بهتر است که با یک مثال ساده شما را آگاه کنیم. گیاه نیاز به املاح و مواد غذائی مختلفی از جمله پتاسیم ، فسفر، نیتروژن و کلی عناصر و ریز مغزیهای دیگر دارد و این میزان از مواد غذائی در دوره هاى کشت و داشت و برداشت کاملاً متفاوت است . به عنوان مثال هفته اولیه انتقال نشا به سطل هیدروپونیک میزان TDS باید در سطل ۵۰۰ تا ۶۰۰ ppm باشد حال آنکه آب مورد استفاده شهر تهران خود دارای املاح  غیر مفیدی است که  همین قدر PPM دارد پس باید ابتدا  میزان آب مورد نیاز بستر هیدروپونیک را به کمترین حد خود برسانیم و سپس بر اساس نیاز گیاه غلضت مواد غذائی را بالا ببریم.

    چگونه میزان TDS و EC آب را پایین بیاوریم؟ برای پایین آوردن میزان املاح آب در ابعاد صنعتی از دستگاه آب شیرین کن استفاده می گردد اما در ابعاد گلخانه های کوچکتر دستگاه های تسویه آب نیمه صنعتی مجهز به فیلتر OR یا ممبران میتوانند EC آب را تا کمتر  از ۶۰ PPM کاهش  دهند. کار با این دستگاه ها بسیار راحت است و کافیست آن را به شیر  آب نصب نمایید و از آب خروجی فیلتر در مخزن نگهداری کنید. توجه داشته باشید که این نوع دستگاه ها دارای خروجی فاضلاب نیز می‌باشند که از آن نیز به راحتی می‌توانید برای مصارف غیر از آشامیدن استفاده نمایید

    لوازم مورد نیاز کشت هیدروپونیک کانابیس

    ۱-سطل هیدروپونیک

    ۲- بستر کشت

    ۳- سنگ هوا   

    ۴-پمپ هوا

    ۵-دستگاه PH متر

    ۶-دستگاه EC و TDC متر

    ۷- کود و مواد مغذی

    ۸-محلول تنظیم PH

    ۹-دستگاه تسویه آب یا آب شیرین

    ۱۰-پمپ آب

    ۱۱-شلنگ، لوله و اتصالات

    ۱۲-سبد کشت

    تقریبا می توان عنوان کرد تمامی موارد فوق در بین هر دو روش مشترک می باشد با این تفاوت که مورد ۱۱و۱0  تنها برای روش RDWC مورد استفاده قرارمیگیرد.

     نحوه نصب و راه اندازی سیتم هیدروپونیک  dwc

    ۱. در ابتدا سبد کشت را بر روی محفظه ویژه روی سطل هیدروپونیک قرار می دهید.  

    2. میزان TDS آب را به روش  تسویه آب یا با دستگاه آب شیرین کن به کمتر از۶۰ ppm میرسانیم.

    3. سطل هیدروپونیک  را تا جایی که با انتهای سبد کشت مماس شود پر می کنیم.

     ۴. میزان PH آب را می سنجیم  و آن را بر روی عددی بین ۵ تا ۶ تنظیم می کنید توجه داشته باشید که این کار به وسیله محلولهای کاهنده یا افزایش دهنده ph انجام می پذیرد.

    ‏Ph آب چیست و چگونه آن را تنظیم کنیم؟

    میزان اسیدیته آب را با واحد PH می سنجند. همانطور که میدانید آب آشامیدنی شهری معمولاً پی اچی بین 8/6 تا 2/7 دارد. اما ریشه هر گیاهی برای جذب مواد غذائی بهتر نیاز به میزان PH مشخصی دارد. برای بالا و پائین آوردن میزان PH روش های غیر فنی مانند اضافه کردن انواع اسیدها یا جوش شیرین وجود دارد اما بهتر است از محلول هایی تنظیم PH شرکت  ایران گرولایت که از کیفیت بسیار مرغوبی برخوردارند و مواد ساخت آنها محصول شرکت معتبره Merck آلمان است استفاده نمائید.

    توجه داشته باشید که آب شهری معمولاً PH بیشتر از ۶ دارد و اکثر کودها و مواد مغزی چون بر پایه اسیدها ساخته شده اند دارای PH بسیار پائین تری می باشند، بنا بر این لازم است که هر بار که می خواهیم به سطل هیدرو پونیک گیاهمان آب اضافه نماییم یا مواد مغزی را محلول کنیم بهتر است منبعی را از قبل آماده کنیم و پس از ترکیب آب و مواد مغزی دستگاه PH متر را داخل آن قرارد دهیم . وابسته به میزان بالا یا پایین بودن PH از محلول ها استفاده کنیم و سپس آن را به سطل های هیدرو پونیک گیاهمان اضافه کنیم.

    توجه داشته باشید که چنانچه تصمیم به کاهش هزینه ها داشته باشید یا تعداد سطل های شما از یک عدد بیشتر نباشد میتوانید از کاغذ تورنسل نیز استفاده کنید.

    ۵. وابسته به تعداد سطل های هیدروپونیک از پمپ هوائی با ظرفیت مناسب استفاده میکنیم  و در کف هر کدام از سطل ها ی هیدرو پونیک سنگ هوایی قرار می دهیم که توسط شلنگهای هوا به پمپ هوا منتقل می گردد.

    ۶. نشاء گیاه را به همراه بستر کشت آن به سبد هیدروپونیک انتقال می‌دهیم.

    ۷.بر اساس جدول مواد مغزی هیدروپونیک در گیاه شاهدانه به صورت هفتگی محلول های غذایی را به سطل هیدرو پونیک اضافه می‌کنیم.

     توجه : اکثر  کود های هیدروپونیک به صورت هم زمان در تمام مراحل کشت گیاه مورد استفاده قرار میگیرند. این محلول ها معمولا با عنوان بطری های A‌‌ و B و C در شرکت های مختلف ساخته می‌شوند و مانند کود های مورد استفاده در خاک نیستندکه در دوره رشد از کودی خاص و یا در دوره گلدهی از کودی دیگر استفاده میشود. پیشنهاد می کنیم حتما از کود های هیدروپونیک ساخت شرکت ایران گرولایت دیدن فرمایید که از مواد اولیه بسیار مرغوبی ساخته شده اند و در سال ها آزمایش و اجرا در گلخانه ها با قیمتی مناسب عملکرد فوق العاده ای دارد.

    جدول استفاده از کود هیدروپونیک در بازه های زمانی دوره رشد و گلدهی در این مقاله را دیدن کنید و از کود های هیدروپونیک گیاه شاهدانه ایران گرولایت استفاده نمایید.

    پس از هر بار ترکیب مواد مغزی در سطل های هیدروپونیک مجدد میزان TDC را بسنجید تا در میزان استفاده از کود ها مطابق جدول دچار اشتباه نشده باشید .

    نکته : حتما هفته ای یکبار میزان آب داخل سطل ها را بسنجید تا در صورت کم شدن آب، مجدداً آب با EC پایین را به آن اضافه نمایید.

    نکته : میزان سنجش PH و TDS را حداقل هفته ای یکبار در دستور کار قرار دهید.

    نکته : حتما هفته ای یکبار تاسیسات تامین اکسیژن آب مانند سنگ هوا و پمپ هوا را چک نمایید.

    برای بالا بردن کیفیت طمع و مزه بهتر است در هفته های پایانی میزان TDS را کاهش دهید و اصطلاحا گیاه را فلش کنید.

    سایر مراحل برداشت و پس از آن با سایر روش های کشت تفاوتی ندارند و می‌توانید به مقالات کشت شاهدانه در خاک رجوع نمایید.

    کشت هیدروپونیک شاهدانه به روش RDWC

    تمام مراحل این روش کشت درست با روش DWC یکی است با این تفاوت که اینبار تمامی سطل ها توسط یک لوله چهار اینچی به هم متصل می‌شوند و در نهایت به یک تانک اصلی متصل می گردند . اتصالات لوله ای در این روش از اهمیت بسیار بالایی بر خورد دارند و مهم تزین نکته در تعیین قیمت یک سیستم هیدرو پونیک می‌باشند. استفاده از لوله های بی کیفیت مانند لوله پولیکا یا لوله های با قطر کوچکتر  مطمئناً باعث ایجاد خسارت های زیادی به شما می‌شوند. در سیستم کشت هیدرو پونیک شرکت ایران گرولایت از لوله ها و فیتینگ های شرکت های اسپانیایی استفاده گردیده که باعث میشود مانند بسیاری دیگر از محصولات این شرکت کیفیت درجه اول توجه باشد پس بهتر است قبل از خرید و راه اندازی این سیستم از مشاوره با کارشناسان این شرکت استفاده نمایید تا با حیله قیمت های پایین دچاره ضرر و خسران محصولات بی کیفیت نشوید.

    در روش RDWC یک پمپ آب وظیفه گردش آب در بین سطل هارا دارد و مواد مغزی و تنظیمات PH و TDC فقط در سطل اصلی یا منبع اصلی انجام می پذیرد.

    سایر مراحل کشت گیاه مانند روش قبلی بوده و برای مراحل برداشت و پس از آن میتوانید اطلاعات مربوط به کشت کانابیس در خاک مراجعه نمایید

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط