نور مورد نیاز شاهدانه

آنچه در این مقاله میخوانید
    نور مورد نیاز شاهدانه

    نور مورد نیاز گیاه شاهدانه

    مهمترین عامل برای کیفیت محصول کانابیس نور می‌باشد چنانچه اگر تمام پارامترهای دیگر گیاه به درستی انجام گیرد ولی پارامتر نور ضعیف باشد نتیجه دلخواه در پرورش شاهدانه به هیچ وجه حاصل نمی‌شود .

    طیف نوری مورد نیاز گیاه شاهانه

    در طیف وسیع نور خورشید اندک نانومترهای وجود دارند که تاثیر بیشتری روی عمل فتوسنتز گیاه دارند بازه نوری ۳۸۰ نانومتر  از یووی‌ها آغاز می‌شود تا ۷۵۰ نانومتر به مادون قرمز ختم می‌شود بازه نوری می‌باشد که به آن فول اسپکتروم می‌گویند بازه فول اسپکتروم بازه مرئی چشم انسان است و در این بخش هر کدام از نانومترها تاثیر ویژه‌ای روی گیاهان دارند. در این بین تاثیر نور آبی ۴۴۰ تا ۴۸۰ نانومتر و نور قرمز ۶۱۰ تا ۶۷۰ نانومتر و مادون قرمز ۷۴۰ نانومتر نسبت به سایر نانومترها بسیار حائز اهمیت است نانومترهای آبی رنگ در دوره رشد تاثیر بیشتری دارند و نانومترهای قرمز رنگ نیز در دوره گلدهی اثرگذاری بیشتری خواهند داشت.

    نور شاهدانه

    در گذشته فناوری لامپ‌ رشد گیاه آنقدر پیشرفت نکرده بود که بتوان درصد مشخصی از نانومترها طوری کنار هم قرار داد که علاوه بر داشتن طیف نوری کامل نانومترهای مدنظر نیز در بالاترین سطح خود قرار گیرند . به عنوان مثال در همین فناوری‌ لامپ‌های بخار سدیم و متال هالید نیز این مشکل وجود داشت که علاوه بر تولید گرمای بسیار بالا هر کدام در تولید طیف کامل نوری دچار نقص‌هایی بودند. لامپ‌های متال هالید به واسطه نور سفید خود بیشتر دارای نانومترهای رنگ آبی بوده و لامپ‌های بخار سدیم به واسطه نور آفتابی خود بیشتر دارای نانومترهای رنگ قرمز میباشند و این موضوع باعث این میشود که در دوره رشد از متال هالیدها و در دوره گلدهی از بخار سدیم‌ها برای گیاه استفاده می‌شود. شرکت‌های مطرح دنیا جهت طراحی طیف نوری گیاه کانابیس هر روز تجارب خود از آزمایشات گسترده شان را وارد بخشی از طراحی محصولاشان قرار می‌دهند. اما آنچه امروزه به طور کلی استفاده می‌گردد دیگر مانند سابق تنها استفاده از بخش خاصی از نانومترهای قرمز و آبی که در کنار هم نور بنفش ایجاد می‌کردند نمی‌باشد و در واقع تاثیر کمتر ولی موثر سایر نانومترها نیز مورد تایید قرار گرفته است.

    در این میان ال‌ ای دی ‌هائی به عنوان فول اسپکتروم نیز به بازارهای جهان سوم برای گیاهان راه یافتند که این ال ای دی‌ها که در بازار ایران نیز به وفور یافت می‌شوند از این دست موارد هستند. دروغی بزرگ برای کاهش قیمت‌ها ب که تنها در کشور ما و چین یافت می‌شوند. فناوری ساخت لامپ‌های بنفش رنگ معروف به ال ای دی فول اسپکتروم بر پایه ال ای دی آبی ۴۶۰ نانومتر بوده که با قرار دادن فسفری نارنجی رنگ بر روی آن نور بنفش را ساطع می‌کند. استفاده از این ال ای دی ‌ها به اصطلاح فول اسپکتروم گیاه را دچار رشد علفی کرده و از کیفیت آن بسیار می‌کاهد. شرکت ایران گرولایت برای پرورش گیاهان گلده سری محصولات اس‌ام‌دی خود را با عنوان سوپر آی جی ال ‌ها را روانه بازار کرده است که از لحاظ کیفیت قطعات و طیف نوری عملکردی در سطح جهانی دارد. برای اطلاع از صحت این موضوع می‌توانید طیف نوری این محصول را با برندهای مطرح جهانی مقایسه کرده و در هنگام خرید از کارشناس ایران گرولایت بخواهید با دستگاه‌های پیشرفته اندازه‌گیری اطلاعات دقیق طیف نوری را به شما نمایش دهند.

    لامپ متال هالید و بخار سدیم مخصوص کشت گیاه شاهدانه

    دور از واقعیت نیست که متال هالیدها و بخار سدیم‌ها جز فناوری‌هایی هستند که عملکرد نسبتاً قابل قبولی در کشت فضای بسته دارند البته این عملکرد به کیفیت فناوری‌های ال ای دی نمی‌باشد و دارای مشکلات و استهلاک زیادی هستند و صرفاً به خاطر قیمت اولیه پایین مورد استقبال قرار می‌گیرند البته متاسفانه در ایران اطلاعات کافی و درستی از نحوه استفاده  انواع مدل این لامپ‌ها وجود ندارد.

    لامپ‌های متال هالید مخصوص رشد گیاه مناسب دوره رشد می‌باشند و لامپ‌های بخار سدیم مخصوص دوره گلدهی اما متال هالیدها و بخار سدیم‌های مورد استفاده برای گیاه با آنچه برای روشنایی استفاده می‌شوند کاملا متفاوت می‌باشد. شرکت‌های مطرح جهانی با برندهایی مانند ناروا آلمان، هورتی لوکس، فیلیپس، اسرام با تنظیم فشار گازهای داخل مخزن این لامپ‌ها راندمان را برای پرورش گیاه بسیار بالاتر برده‌اند این لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های روشنایی معمول عملکردی متفاوتی دارند و دارای قیمتی چند برابری می‌باشند. استاندارد نوری استفاده از این لامپ‌ها به ازای هر متر مربع ۶۰۰ وات می‌باشد بنابراین برای یک گلخانه ۱۰ متری با فضای اشغال ۶ متر نیاز به ۶ لامپ متال هالید و ۶ لامپ بخار سدیم است که با توجه به مصرف بالا و گرمای زیاد آن بسیار کنترل شرایط گلخانه کار سختی است. هر کدام از این لامپ‌ها چهار و نیم آمپر برق مصرف می‌کنند و بیش از ۴۰ درصد از توان مصرف آنها تبدیل به انرژی گرمایی می‌گردد این انرژی گرمایی ساطع شده دمای گلخانه را بسیار بالا می‌برند که تنها راه خنک کردن محیط گلخانه در این شرایط استفاده از کولرهای گازی و داکت اسپلیت‌ها می‌باشد که خود مصرف برق بسیار بالایی دارند. تنها راه دیگر رها شدن از این گرمای زیاد استفاده از هود رفلکتورها می‌باشند که جزئی از سبد بزرگ محصولات ایران گرولایت است. هود رفلکتور محفظه‌های شیشه‌ای بزرگ می‌باشند که لامپ‌های متال‌هالید و بخار سدیم مخصوص گیاه در آنها قرار می‌گیرند و توسط لوله‌های گردش هوا فن‌های بین کانالی به آن متصل می‌گردد تا تمام گرمای لامپ از داخل محفظه تخلیه گردد و به محیط کشت انتقال نیابد. از دیگر موارد استفاده از لامپ‌های متال هالید و بخار سدیم مشکل تامین ترانس و استارت  لامپ‌ها می‌باشد که دارای هزینه‌ای بسیار بالاتر از خود لامپ‌ها است و متاسفانه کیفیت ترانس‌های موجود در ایران به هیچ وجه مناسب استفاده طولانی مدت نیست. لامپ‌های متال هالید و بخار سدیم به همراه ترانس‌هایش مشکل بزرگ دیگری نیز دارند، عمر مفید این لامپ‌ها کمتر از یک پنجم لامپ‌هایی با فناوری ال ای دی می‌باشند و متاسفانه دارای هیچ گونه گارانتی نیستند و قابلیت تعمیر نیز ندارند. پس اگر کمی دوراندیش باشیم حتماً به سراغ فناوری ال ای دی با طول عمر بیشتر و کیفیت بهتر خواهیم رفت و در غیر این صورت می‌توانید از لامپ‌های متال هالید و بخار سدیم موجود در سایت ایران گرولایت به همراه هود رفلکتورهای این شرکت دیدن فرمایید .

    واحد سنجش نور برای گیاه شاهدانه

    در گذشته از واحدهایی مثل وات، لوکس و لومن برای سنجش میزان نور استفاده می‌شد اما این واحدها تنها برای سنجش نور روشنایی کاربرد دارند و مستقیماً به شدت نور و انرژی مصرفی مربوط می‌شوند اما در فناوری نورهای رشد گیاه علاوه بر شدت نور، طیف نوری نیز اهمیت بسیار بالایی دارد بنابراین واحدی به نام PPE به عنوان راندمان نوری PPFD به عنوان مقدار تاثیر نور بر فتوسنتز گیاه بر واحد متر مربع مورد استفاده قرار می‌گیرند .

    نور مورد نیاز گیاه شاهدانه در دوره‌های مختلف

    گیاه شاهدانه در دوره جوانه زنی و رشد اولیه مقدار نوری که نیاز دارد حدود ۱۳۰ PPFD تا ۱۶۰ PPFD می‌باشد و این میزان نور را در طول شبانه روز ۱۸ ساعت برای گیاهان تامین می‌کنیم. که به طور منظم به گیاه تابیده می‌شود و با استفاده از تایمر این میزان ساعت را تنظیم می‌کنیم. در صورت نامنظم تابیده شدن نور بر روی گیاه در دوره رشد گیاه دچار تنش نوری شده و این مشکلاتی در پیش خواهد داشت. بعدر از طی شدن مراحل نشا و انتقال به سالن کشت ، برای دوره رشد نور را به حداقل 400 PPFD افزایش میدهیم و برای حداکثر نور نیز هیچگونه محدودیتی تا 900 PPFD نداریم و در واقع هر چه میزان نور تا این سقف افزایش باد نتیجه نهایی نتیجه بهتری خواهد بود. اما توجه داشته باشید چنانچه حجم نوری از 900 PPFD افزون گردد گیاه دچار تنش نوری می شود و ایست فتوسنتزی میکند.

    برای ورود به دوره گلدهی پس از آگاهی از اولین نشانه‌ها طبق عناوین مطرح شده در مقاله کافیست در یک روز زمان تابش نور را از روزانه ۱۸ ساعت به روزانه ۱۲ ساعت تغییر دهیم تا گیاه وارد مرحله گلدهی شود. میزان نیاز نوری در دوره رشد و گلدگی گیاه می‌تواند مابین ۲۵۰ PPFD تا ۹۰۰ PPFD باشد که البته هر چقدر میزان نور به حداکثر خود نزدیک شود نتیجه و میزان حجم هم تغییر خواهد کرد و کیفیت محصول بسیار بالاتر خواهد رفت. همچنین توجه داشته باشید ۲۵۰ PPFD حد کمی از میزان نور است که صرفاً مراتب کشت گیاه را طی می‌کند و به هیچ وجه نتیجه خوبی را حاصل نمی‌نماید. با توجه به هزینه‌های بالای نور تامین ۶۰۰ PPFD برای گیاه شاهدانه بسیار ایده آل است که نتیجه بسیار قابل قبولی را ایجاد می‌نماید. گیاه شاهدانه در حداقل‌های نوری خود در دوره رشد نسبت به دوره گلدهی نور کمتری نیاز دارد که بعضاً دیده می‌شود در بعضی از برندهای خارجی برای این موضوع یک پیچ تنظیم شدت نور یا همان دیمر قرار داده‌اند. این موضوع در کشورما کاربرد زیادی نخواهد داشت زیرا گیاه با دریافت نور کامل در دوره رشد دارای تراکم بیشتری می‌شود و نتیجه بهتری در دوره گلدهی دارد و دومین موضوع هزینه‌های پایین مصرف انرژی برق در ایران می‌باشد که نسبت به کشورهای اروپایی شما را از این مورد منصرف خواهد کرد.

    برندهای مطرح نور برای گیاه شاهدانه

    شرکت‌های زیادی از تولید کنندگان نورهای مخصوص رشد گیاه در دنیا وجود دارند که اکثر این برندها در کشور ما  به دلیل قیمت‌های بسیار بالا یافت نمی‌شوند برندهایی مانند بلک داگ، اسپایدر، هورتی لوکس، لوکس لایتینگ که عموماً آمریکایی می‌باشند و در سطح پایین‌تر برندهایی مانند مارس هایدرو که محصولی چینی می‌باشد وجود دارد که از لحاظ کیفیت قطعات طول عمر و راندمان نوری با سری محصولات سوپرآی جی ال های ایران گرولایت که مخصوص گیاهان گلده می‌باشند هیچ تفاوتی ندارند. و صرفاً به خاطر قاچاق بودن این محصول و هزینه‌های حمل و نقل بالای کالای قاچاق با قیمت‌هایی چند برابری در ایران یافت می‌شوند. مارس هایدرو دارای سطوح مختلفی از محصولات است که اکثر آنها اکونومی بوده و فقط در سری FC آن ال‌ ای دی‌ های با کیفیت‌تر استفاده شده است برای مقایسه طیف و توان نوری محصولات مارس هایدرو و سوپر آی جی ال‌ های ایران گرولایت می‌توانید به مشخصات فنی این محصولات مراجعه نمایید یا از کارشناسان این شرکت بخواهید با دستگاه‌های سنجش نور صحت گفته‌ها را برایتان به نمایش بگذارند.

    شرکت‌های سازنده چیپ ال ای دی و پنل اسرام و سامسونگ برای پرورش گیاه شاهدانه

     معدود شرکت‌هایی در دنیا وجود دارند که توانایی تولید چیپ سرامیکی ال ای دی را دارند. در واقع تمام طیف‌های نوری از همین چیپ‌ها ساطع می‌شوند و هر شرکتی تنها نانومترهای خاص را در سبد محصولات خود قرار می‌دهد به عنوان مثال شرکتی مانند سامسونگ یا کری آمریکا ال ای دی ‌های نانومترهای رنگی را در سبد محصولات خود نداده اند و تنها به تولید چیپ های با کلوین‌های نوری می‌پردازند. از شرکت‌های مهم تولید چیپ‌های ال ای دی در جهان می‌توان به کری، بریجولوکس، اپیلیت، اپی استار، اسرام، فیلیپس ، سامسونگ  نیچی‌آی ژاپن اشاره کرد که در این میان کیفیت محصولات آمریکایی و به خصوص نیچی‌آی ژاپن نسبت به رقبا یک سر و گردن بالاتر است. تمام شرکت‌های سازنده گرو لایت در جهان نیز از همین چیپ‌ها در محصولات خود استفاده می‌نمایند. اما محصولاتی در بازار ایران و چین یافت می‌شود که کمی دور از واقعیت نامگذاری می‌شوند به عنوان مثال پنل رشد گیاه سامسونگ  در سایت‌های ایرانی به فروش می‌رسد که برای خود این شرکت نیز گنگ و ناشناخته است. در واقع شرکت‌های نامعتبر چین به سفارش مشتریان ایرانی محصولاتی را تولید می‌کنند که شاید در ساخت آن از تعداد اندکی چیپ‌های شرکت سامسونگ یا اسرام استفاده کرده اما از برند این شرکت‌ها سو استفاده می کنند و با حک کردن نام آنها روی این پروژکتورهای ارزان قیمت محصول خود را با قیمت‌های غیر واقعی به فروش می‌رسانند.

    میزان پوشش دهی نور برای گیاه شاهدانه

    یکی از عوامل موثر در کیفیت نور گیاه شاهدانه میزان پوشش دهی نور می‌باشد یک دست بودن نور در تمام زوایا و مساحت گلخانه نکته بسیار مهمی است که باعث می‌شود شما گیاه با کیفیت‌تر و با حجم محصول بسیار بیشتر داشته باشید. در گذشته محصولات شرکت‌ها و برندهای مطرح دنیا غالباً در پنل‌هایی با ابعاد متفاوت شکل می‌گرفت و تمام ال ای دی ‌ها در کنار یکدیگر چیدمان می‌شد. نتیجه این نوع پروژکتورها در تست‌های نوری طوری بود که نور درست در زیر پروژکتور عملکرد خوب و قابل قبولی داشت اما در اطراف پروژکتور کیفیت و شدت نور سیر بسیار نزولی پیدا می‌کرد. بنابراین غیر از شاخه‌های اصلی که دقیقاً زیر نور مصنوعی قرار می‌گرفت الباقی شاخه‌ها که در اطراف گیاه می‌باشند بسیار ضعیف می‌شوند. اما در چند سال اخیر برندهای مطرح دنیا و ایران گرو لایت محصولات جدید خود را در قالب پنل‌هایی به بازار ارائه کردند که لاین‌های نوری از یکدیگر فاصله دارند. این فاصله‌ها کمک بسیار زیادی می‌کند که در سطح زیر کشت نور به درستی و در یک سطح به گیاه بتابد و گیاهی سالم‌تر و محصولی بیشتر داشته باشد .

    گارانتی لامپ رشد گیاه شاهدانه

    یکی از موارد بسیار مهم در موضوع انتخاب نور مناسب برای گیاه کانابیس دقت به خدمات پشتیبانی و گارانتی این محصولات است به خصوص محصولاتی که از فناوری اس‌ام‌دی بهره می‌برند مانند پاور ال‌ای دی‌ها با لحیم دستی قابلیت تعمیر ندارند. لامپ‌های ال ای دی جزئی از صنعت الکترونیک می‌باشند که آسیب آنها در نوسانات برقی ناممکن نیست بنابراین خدمات پس از فروش از اهمیت بالایی برخوردار است که متاسفانه هیچ کدام از شرکت‌های خارجی نمایندگی ای در ایران ندارند. سری محصولات ‌اس ام دی سوپر آی جی ال ایران گرولایت مخصوص گیاه گلده و میوه ده با ۶ سال گارانتی و خدمات پس از فروش رایگان  به روزترین طراحی در ساختار تابش نور و طیف‌های نوری محصولاتی کاملاً حرفه‌ای بر پایه دانش بنیان بوده که عملکرد و تاثیر فوق العاده ای بر روی گیاه شاهدانه خواهد داشت.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط