گیاه بطری شور یا كالیستمون

آنچه در این مقاله میخوانید
    گیاه بطری شور یا كالیستمون

    گیاه بطری شور یا گياه کالیستمون 

    مشخصات: اسم علمی گیاه بطری شور Callistemon citrinus ، از خانواده Myrtaceae می باشد.این جنس دارای 35 گونه همیشه سبز، به صورت درخت و درختچه است كه به طور طبیعی در استرالیا و تانزانیا می رویند. اغلب گونه های این گیاه به علت زیبایی گلهای آن كه به رنگ قرمز و برس مانند می باشند، كشت می شوند. ارتفاع گونه Citrinus به بیش از 2 متر می رسد و گسترش آن در حدود 1 تا 5/1 تر است . این درختچه دارای برگهای سبز متمایل به خاكستری بوده و شكل برگ ها ی آن به صورت خطی یا نیزه ای است. گلهای بسیار زیاد آن با پرچم طویل قرمز رنگ به صورت گلاذین سنبله ظاهر می شود كه در انتها به دسته ای از برگها ختم میگردد. گلهای كالیستمون در اواخر بهار یا اوایل تابستان دیده می شوند. این گیاه را هنگام تابستان خارج از آپارتمان هم میتوان پرورش داد. اما در زمستان باید درگلخانه خنك نگاه داری شود. 

    نحوه ي مراقبت از گياه شيشه شور:

    این گیاه به نور متوسط تا زیاد، هوای خنك ، آبیاری متوسط، رطوبت هوای 50 تا 70 درصد و خاك كمی اسیدی احتیاج دارد. 
    كود: كود مورد نیاز بطری شور را می توان به میزان 3 گرم در لیتر، هر هفته یكبار، از فروردین تا آبان ماه، مورد استفاده قرا داد.
    خاك: مخلوطی از خاك برگ، كود دامی پوسیده، تورب و ماسه، خاك مطلوبی برای رشد ونمو گیاه بطری شور است.
    ازدياد: این گیاه را باید از اواخر بهار تا اوایل تابستان تكثیر نمود. ابتدا با یك چاقوی تیز، قلمه های انتهایی ساقه را به طول 8 تا 10 سانتیمتر از گیاه جدا كنید.البته می توانید، زمانی كه جوانه ها خیلی بلند نشده اند، آنها را محكم با دست بگیرید و به سمت پایین خم كنید و آنرا همراه پاشنه یعنی قسمتی ازساقه اصلی كه به جوانه متصل است، بشكنید و از آن برای قلمه زدن استفاده نمایید.

    در هر دو روش ، قلمه ها باید بدون گل باشند. آنگاه انتهای قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و درگلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر، حاوی كمپوست مخصوص بذرو قلمه ، بكارید و آنها راباكیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید. پس از دو ماه ، كه ریشه دهی انجام شد، كیسه پلاستیكی رابردارید تا گیاه در محیط طبیعی رشد كند. بعد از سه تا چهار ماه گیاه رابه گلدانی با قطر دهانه 13 تا 18 سانتیمتر حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت منتقل كنید.
     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    سپیده
    1396/05/11 10:03

    سلام . مطلب جالب و کاملی بود

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط