طرز نگه داری از گیاه فیتونیا

آنچه در این مقاله میخوانید
    طرز نگه داری از گیاه فیتونیا

    گیاه فیتونیا یا پوست ماری

    مشخصات: اسم علمی این گیاه Fittonia versehaffeltii ، از خانواده  Acanthaceae می باشد. این جنس دارای 2 گونه است كه از گیاهان چند ساله خزنده با برگ های زینتی تشكیل یافته است. گونه مورد نظر بومی پرو بوده و برگ های ارغوانی كمرنگ دارد.
    مراقبت: این گیاه به نور متوسط، حرارت زیاد، آبیاری معمولی تا زیاد، رطوبت هوای 70 تا 90 درصد وخاك قلیایی احتیاج دارد.
    کود: كود مورد نیاز فیتونیا را می توان به میزان 2 گرم در لیتر، هر دو هفته یكبار از فرودین تا شهریور مورد استفاده قرار داد. 
    خاک: مخلوطی از خاك جنگلی، خاك برگ و ماسه برای قابل نفوذ بودن، خاك مطلوب گیاه فیتونیا می باشد. 
    ازدیاد: این گیاه را می توان از اواسط بهار تا اوایل تابستان تكثیر كرد. ابتدا با یك چاقوی تیز، قلمه هایی به طول 8 تا 9 سانتیمتر، كه شامل حداقل دو جفت برگ باشند را با دقت از گیاه مادری جدا كنید و انتهایی آن را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید. سپس هر سه قلمه را در گلدانی با قطر دهانه 11 تا 14 سانتیمتر، حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت قرا دهید و با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید. قلمه ها را در دمای حدود 20 تا 21 درجه سانتیگراد و نور مناسب نگه دارید و خاك را همیشه كمی مرطوب كنید. ریشه دهی در یك ماه یا كمتر انجام می شود . پس از آن می توانید كیسه پلاستیكی را بردارید. 
    عوارض و درمان: در طول مدت رشد گیاه فیتونیا اگر مشاهده كردید حاشیه برگهای آن چروك خورده و پژمرده اند، احتمال بدهید كه هوا خیلی خشك است. باید غبار پاشی را شروع كنید و در  زیر گلدانی سنگ ریزه دار آب بریزید. لكه های سوخته روی برگها نیز معرف استفاده از مواد براق كننده شیمیایی است. از این مواد استفاده نكنید. در صورتی كه مشاهده كردید برگهای گیاه شما می ریزد و جوانه های جدید هم ظاهر نمی شوند، حتما هوا سرد است، تشنگی مفرط هم عامل دیگر این عارضه می باشد.  نو ر كمی تواند باعث ریز ماندن برگهای جدید و جوان بشود و فاصله بین دو برگ زیاد گردد. وقتی گلدان را به محل روشن تر بردید، مواظب اشعه مستقیم آفتاب باشید تشنگی ویا تابش مستقیم آفتاب می توان باعث نازكی و چروكیدگی برگها بشود. برگهای بدشكلی كه حشرات چسبناك روی آن به چشم بخورد، باید با سم حشره كش نفوذی، هر دو هفته یكبار، تا رفع علایم، سمپاشی شود. اگر خاك گلدان با تلاقی باشد، برگهای پایینی زرد می شوند. سوراخ ته گلدان را بازدید كنید تا اگر گرفتگی دارد، برطرف شود.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مسیب
    1396/02/11 10:26

    نظر جدید

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط