گل پرنده بهشتی

آنچه در این مقاله میخوانید
    گل پرنده بهشتی

    گل پرنده بهشتی

      .اسم علمی این گیاه پرنده بهشتی Strelitzia reginae ، از خانواده Musaceae  می‌باشد 

    گل زیبای پرنده بهشتی یا گل استرلیتزیا، گل بسیار زیبا و عجیبی است که به دلیل شباهت زیاد آن به پرنده ای در حال پرواز، نام گل پرنده بهشتی را بر آن نهاده اند. برگهای زیبای گل پرنده بهشتی تخم مرغی شکل، پهن، براق و چرمی مانند است که زیبایی دوچندانی به محیط اطراف می دهد. گل مرغ بهشتی را می توان در آپارتمان، باغچه یا گلخانه به خوبی نگهداری کرد و همچنین می توان از شاخه بریده گل پرنده بهشتی در گل فروشی ها برای سبد گل و دسته گل های زیبا و لوکس جهت مراسم مختلف استفاده نمود.

    در این مقاله سعی داریم تا با روشهای نگهداری گیاه پرنده بهشتی (گل استرلیتزیا)، تکثیر پرنده بهشتی، بیماری های گیاه پرنده بهشتی و غیره بیشتر آشنا شویم؛ با ما همراه باشید.

    گل مرغ بهشتی

    گل پرنده بهشتی به گل زبان پرنده، مرغ بهشتی، گل مرغ عشق، گل درنا، مرغ درنا و گل موز وحشی و استرلیتزیا معروف است. گل پرنده بهشتی به خاطر زیبایی بی‌نظیرش به شکل بوته ای در گلدان و یا بصورت شاخه گل بریده در گل  فروشی ها نیز موجود می باشد و در دسته گل و سبد گل های خاص و لوکس از آن استفاده می شود. گل مرغ بهشتی یکی از گیاهان آپارتمانی لوکس به شمار می‌رود.

    گلهای گیاه زیبای پرنده بهشتی یا استرلیتزیا معمولاً به رنگ نارنجی با لب‌های قرمز و آبی است. برگهای گل پرنده بهشتی همیشه سبز، به شکل تخم مرغی و بزرگ به حالت براق و ظاهر چرم مانند آن زیبایی خاصی به محیط می دهد.

    این گیاه بومی مناطق آفریقای جنوبی است و تا 10 شاخه گل در هر سال می دهد. با افزایش سن گیاه، میزان گلدهی آن بیشتر می شود و تا 15 شاخه در سال نیز گلدهی دارد. پرنده بهشتی جز گیاهان علفی و همیشه سبز و مقاوم محسوب می شود و در شرایط مطلوب تا بیش از یک متر نیز قد می کشد.

    گلدهی گل پرنده بهشتی

    برای اینکه گل زیبای پرنده بهشتی به گلدهی برسد، باید اصول مراقبت و نگهداری از این گل را به دقت رعایت نمایید چرا که گلدهی گل پرنده بهشتی یا گل استرلیتزیا، بستگی به فراهم کردن شرایط مناسب نگهداری آن دارد. چنانچه این شرایط به خوبی ایجاد نشود، گل استرلیتزیا گل نمی دهد و یا گلهای آن رشد نمی کند.

    گیاه پرنده بهشتی به هوای سرد ولی نه خیلی سرد، برای گلدهی بهتر احتیاج دارد. بنابراین بهترین فصل گلدهی گل پرنده بهشتی، در زمستان تا اواخر بهار که هوا هنوز زیاد گرم نیست می باشد.

    وقتی گیاه مرغ بهشتی جوان تر باشد گلهای کمتری می دهد و با افزایش سن گیاه هر سال ، گل های بیشتری می دهد. در دوران پیری گیاه، گلدهی مرغ بهشتی متوقف می شود. به طور کلی از زمان کاشت تا رشد کامل گیاه، حدود سه سال طول می‌کشد تا گل پرنده بهشتی به گلدهی برسد.

    گل مرغ بهشتی

    شرایط نگهداری گیاه پرنده بهشتی

    نگهداری این گیاه بسیار راحت و سازگار با هر شرایط آب و هوایی است. اما جهت نگهداری بهتر باید گفت، گل پرنده بهشتی یا مرغ بهشتی هوای گرم و مرطوب را دوست دارد و در باغهای ساحلی و در مکان های مناطق معتدل در گلخانه رشد خوبی دارد.

    نور مناسب

    یکی از عوامل موثر و مهم در رشد و نگهداری گل پرنده بهشتی، تأمین نور مورد نیاز آن است. اهمیت نور مناسب برای گیاه در میزان و زمان گلدهی گیاه بسیار مهم است. چرا که نور مناسب باعث می‌شود که مواد لازم برای گلدهی از طریق فتوسنتز تامین و در اختیار گیاه قرار گیرد. این گیاه زیبا برای رشد و سلامت به روزی 6 الی 8 ساعت نور فراوان و غیرمستقیم احتیاج دارد.

    اما قرار دادن گل پرنده بهشتی در نور مستقیم در زمستان که هوا خنک است، برای این گیاه خطرناک نیست و می‌توان گل مرغ بهشتی را در این شرایط به مدت چند ساعت در روز در بیرون و در معرض نور مستقیم خورشید قرار داد. هوای خنک در زمستان به گلدهی گیاه کمک می کند، اما در تابستان به هیچ وجه این کار را انجام ندهید. زیرا تابش مستقیم خورشید منجر به سوختگی برگهای گیاه پرنده بهشتی می شود.

    نور کم باعث می شود که میزان گلدهی و اندازه گل ها کاهش پیدا کند و یا گیاه پرنده بهشتی اصلاً گل ندهد. توصیه می شود برای گل پرنده بهشتی، از نور های مصنوعی و لامپ مخصوص رشد گیاه استفاده شود؛ نور مصنوعی باعث می شود که نور مناسب گیاه پرنده بهشتی به طور یکنواخت در اختیار این گل قرار بگیرد و گیاه رشد مناسب داشته و میزان گلدهی آن خوب باشد.

     

    آبیاری

    بسته به اینکه در چه زمانی از  فصل رشد و نگهداری گل استرلیتزیا قرار داریم، میزان آبیاری گیاه متفاوت است. در زمان استراحت گیاهان، میزان آبیاری باید کم شود. زمان استراحت گل پرنده بهشتی برخلاف سایر گیاهان در تابستان است و در این زمان باید میزان آبیاری گیاه را کم کرد تا جایی که بهتر است از اواسط تیرماه تا اواخر مرداد آبیاری گیاه گل پرنده بهشتی را قطع کنید.

    در فصل رشد و گلدهی گیاه که از زمستان تا اواخر بهار است، پرنده بهشتی به آب بیشتری احتیاج دارد و بهتر است که خاک آن دائماً مرطوب باشد. در بقیه ماه های سال کافیست خاک گیاه تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شود و سپس آبیاری گیاه را انجام دهید. هنگام آبیاری، آب بر روی برگهای گیاه ریخته نشود.

    نور مناسب گل مرغ بهشتی

    رطوبت

    این گیاه به هوای گرم و مرطوب علاقه دارد. در باغهای ساحلی مناطق شمالی ایران که اکثر روزهای سال رطوبت بالاست، این گیاه به خوبی رشد می کند. رطوبت دلخواه گل پرنده بهشتی بین 50 تا 70 درصد است و  البته در رطوبت اتاق نیز می توان از این گیاه نگهداری کرد. ولی رطوبت بالا باعث می شود که گیاه رشد بهتری داشته باشد و میزان گلدهی آن افزایش پیدا کند.

    برای تأمین رطوبت مورد نیاز گل پرنده بهشتی در آپارتمان می توانید با استفاده از دستگاه رطوبت ساز یا اسپری غبار پاشی یا از جزیره کمک بگیرید، همچنین می توانید یک کاسه آب در کنار گلدان گل پرنده بهشتی قرار دهید تا به مرور زمان آب آن بخار شود و رطوبت لازم را فراهم کند. برای ساخت جزیره کافی است که در زیر گلدانی گل پرنده بهشتی مقداری سنگریزه بریزید و روی آن آب بریزید به طوری که زیر گلدان کاملاً خشک شود.

    دما

    گل پرنده بهشتی به سرمای زیاد حساس بوده و در مناطق معتدل بهتر است در گلخانه پرورش داده شود. دمای مناسب برای نگهداری گل پرنده بهشتی، بین 16 تا 22 درجه سانتیگراد است و کمترین دمایی را که گل پرنده بهشتی می‌تواند تحمل کند، 13 درجه سانتی گراد است. اگر در زمستان گیاه را در بیرون از خانه نگهداری می کنید، بر روی آن کیسه نایلونی بکشید.

    گل پرنده بهشتی دمای بیش از 30 درجه سانتیگراد را نمی تواند تحمل کند و باعث آسیب دیدگی به آن می‌شود. همانطور که گفته شد گیاه پرنده بهشتی برای گلدهی بهتر به دمای نسبتاً کم نیاز دارد و این دمای پایین فقط در زمان گلدهی گیاه یعنی در زمستان و تا بهار که هنوز گرم نشده، مناسب است.

    علت جمع شدن برگ گل پرنده بهشتی

    کوددهی گیاه پرنده بهشتی

    همانطور که در بالا اشاره شد زمان استراحت گیاه مرغ بهشتی بر خلاف سایر گیاهان در تابستان است. در فصل استراحت گیاه یعنی در تابستان و پاییز، میزان کوددهی به گیاه را متوقف و یا بسیار محدود کنید و ماهی یک بار آن را با کود شیمیایی مانند 20-20-20 کود دهی کنید. در زمان قطع آبیاری گیاه یعنی از اواسط تیر ماه تا اواخر خرداد کوددهی گیاه را قطع کنید. اما بهترین زمان برای کود دادن گل مرغ بهشتی، فصل گلدهی آن یعنی زمستان و بهار است.

    توصیه می شود از کود شیمیایی 36-12-12 که مقدار پتاسیم آن زیادتر است استفاده کنید. پتاسیم باعث می‌شود که میزان گلدهی گیاه بیشتر باشد. برای این کار یک قاشق چای خوری از کود 36-12-12 را در یک لیتر آب حل کنید و به گیاه بدهید. از کود حیوانی و کمپوست نیز می‌توانید استفاده کنید. برای این منظور در فصل گلدهی گیاه گل مرغ بهشتی، از سطح گلدان را تا ارتفاع بین 10 تا 15 سانتیمتر را با خاک غنی با کود دامی پوسیده و کمپوست عوض کنید.

    خاک مناسب 

    گیاه پرنده بهشتی به خاکی سبک با زهکشی بالا احتیاج دارد. گل پرنده بهشتی، نسبت به خاک حساسیت چندانی ندارد و در هر خاکی رشد می کند، اما در خاکهای قلیایی رشد بهتری دارد. گل پرنده بهشتی به دلیل اینکه ریشه‌های وسیع و عمیقی دارد، نیاز به گلدانی با عمق حداقل 50 سانتی متر دارد. از یکی از مخلوط خاکهای زیر می توان به عنوان خاک مناسب و مغذی جهت نگهداری گل پرنده بهشتی استفاده کرد:

    خاک مناسب گل استرلیتزیا

    تعویض گلدان گل مرغ بهشتی

    گل پرنده بهشتی ریشه های عمیق و گسترده‌ای دارد به طوری که گیاه بالغ پرنده بهشتی حدود یک متر طول دارد. تعویض گلدان باعث می شود که رشد ریشه و گلدهی آن سریعتر شود. پس بهتر است گلدانی در نظر بگیرید که گود باشد تا ریشه‌های بلند گل پرنده بهشتی، به راحتی در خاک گلدان قرار بگیرد.

    گلدان باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا آب اضافی بعد از آبیاری از آن تخلیه شود تا موجب پوسیدگی ریشه نشود. برای رشد گلدهی بهتر گل پرنده بهشتی بهتر است که هر سال گلدان آن را عوض کنید و همراه تعویض گلدان، خاک آن را نیز عوض کنید. ملاک انتخاب گلدان مناسب، عمق بیشتر تا دهانه بزرگتر گلدان است.

    هرس کردن گیاه مرغ بهشتی

     این گیاه نیاز به هرس کردن خاصی ندارد و تنها در صورتی که برگهای پایینی آن زرد شده باشد باید آن را هرس کرد. همچنین ممکن است تراکم برگها زیاد باشد، در این صورت باعث می شود نور کافی به همه برگها به طور کامل نرسد و یا اینکه قصد تکثیر گیاه از پاجوش های مادری گل پرنده بهشتی را داشته باشید. در این حالت می توانید از قیچی یا چاقو تیز و استریل استفاده کنید.

    تکثیر پرنده بهشتی

     نحوه تکثیر هر گیاه به مشخصات و نوع ریشه آن بستگی دارد و برای هر گیاه ممکن است یک یا دو روش بهترین راه تکثیر آن گیاه باشد. برای تکثیر گل پرنده بهشتی روش های مختلفی وجود دارد مانند تکثیر به کمک بذر، تکثیر از طریق تقسیم بوته و استفاده از پاجوش های گیاه مادر. در ادامه بیشتر به هر کدام از آنها می پردازیم. معمولاً از روشهای تکثیر از طریق برگ و استفاده از قلمه زنی گیاه گل پرنده بهشتی استفاده نمی شود زیرا در این روشها باید یکی از ساقه‌های این گیاه که دارای برگ های بلند می باشد را استفاده کرد و موجب آسیب گیاه مادر می شود.

    تکثیر گیاه پرنده بهشتی

    تکثیر پرنده بهشتی از طریق کاشت بذر

    یکی از روش های تکثیر گل پرنده بهشتی استفاده از بذر است که نسبت به روش های دیگر دیر جواب می دهد. در این روش از 4 سال تا 7 سال طول می‌کشد تا گیاه مرغ بهشتی جدید به گلدهی برسد. شما می توانید بذر را از گلخانه تهیه کنید یا در خانه از سرنگ مخصوص استفاده کنید. معمولاً هر گل پرنده بهشتی 50 بذر می‌دهد و پرورش به روش تلقیح مصنوعی انجام می‌شود و کمی سخت است.

    دمای مورد نیاز برای کاشت بذر حدود 24 درجه سانتیگراد است. بذرها را در خاکی مناسب و مقوی با ترکیبی از کولیت و پیت ماس قرار دهید و در عمق یک تا یک و نیم سانتی متر خاک بکارید. این کار را در فصل بهار انجام دهید و پس از جوانه زدن، بعد از 6 الی  13 ماه آن را به باغچه منتقل کنید.

    در این مدت لازم نیست که به گیاه کود داده شود؛ ولی مرتباً باید خاک گیاه مرطوب باشد. در این روش ممکن است رویش جوانه‌ها منظم نباشد و بهتر است اگر جوانه ای رشد خوبی ندارد آن را به محیط گلخانه منتقل کرد. پس از یک تا سه سال گیاه را به گلدان بزرگتر منتقل کنید.

    تکثیر پرنده بهشتی با استفاده از تقسیم بوته

    یکی دیگر از روش های تکثیر گل پرنده بهشتی استفاده از تقسیم بوته است که این روش سریع تر از استفاده از کاشت بذر می‌باشد و بهتر است در خانه و آپارتمان از این روش برای تکثیر گل پرنده بهشتی استفاده کنید. برای تکثیر از این روش باید ریشه گیاه قوی و محکم باشد و از گیاه کاملاً بالغ استفاده کرد. برای این کار، ابتدا خاک را به طور کامل مرطوب کنید و گیاه را از گلدان خارج کنید و به اندازه‌ای که بوته مشخص می شود و به آرامی آن را تمیز کنید.

    سپس به کمک چاقوی تیز و استریل، بوته و ریشه را تقسیم کرده به طوری که هر قسمت حداقل دو الی سه برگ داشته باشد؛ هر قسمت را در گلدان مناسب قرار دهید. سپس گیاه گل پرنده بهشتی را در معرض تابش نور غیر مستقیم قرار دهید. در این مرحله استفاده از نور مناسب برای گیاه حائز اهمیت است. برای همین اگر امکان دسترسی نور غیرمستقیم خورشید به گیاه یعنی روزی 6 الی 8 ساعت نباشد؛ بهتر است از نورهای مصنوعی و لامپهای مخصوص رشد گیاه برای تابش یکنواخت نور غیر مستقیم و مورد نیاز به گیاه گل پرنده بهشتی استفاده کرد.  

    حدود 2 تا 3 سال زمان لازم است که گیاه بالغ شود و به گلدهی برسد. دمای مناسب برای تکثیر گیاه برگ بهشتی به این روش حدود 20 تا 24 درجه سانتی گراد است.

    تکثیر گل پرنده بهشتی با استفاده از پاجوش های گیاه مادر

    راه دیگر تکثیر گیاه گل پرنده بهشتی استفاده از طریق پاجوش های گیاه مادر است. پاجوش، در واقع گیاه کاملی است که به طور مستقل و کوچک در کنار گیاه مادر رشد می کند. پاجوش ها باید حداقل 2 الی 3 برگ داشته باشند. در فصل بهار و یا هنگام تعویض گلدان، در صورت ظهور پاجوش در گیاه بالغ از این طریق می توان برای تکثیر گیاه پرنده بهشتی استفاده کنید.

    ‌قبل از جداسازی، گیاه مادری را آبیاری کنید تا ریشه ها نرم شوند، سپس گیاه مادر را از گلدان خارج کرده و پاجوشی که از ریشه مادری جدا هست را به که به کمک چاقوی تیز از گیاه گل پرنده بهشتی مادر جدا کنید و در یک گلدان مناسب بکارید و به آن آب بدهید و در زیر نور غیرمستقیم قرار دهید و آن طور که گفته شد اگر امکان نور غیر مستقیم برای گیاه فراهم نبود از لامپ های مخصوص رشد گیاه برای رشد گل پرنده بهشتی زیبایتان استفاده کنید. حدود سه سال طول می کشد تا گیاه بالغ شود و به مرحله گلدهی برسد.

    تکثیر گیاه پرنده بهشتی از طریق قلمه زنی برگ یا ساقه

    همانطور که گفته شد از روش های دیگری می توان برای تکثیر گل پرنده بهشتی استفاده کرد اما معمولاً تکثیر از طریق قلمه زنی با ساقه یا برگ، روش مناسبی برای پرنده بهشتی نیست و گلدهی گیاه یا انجام نمی شود و یا با تاخیر فراوان حدود 5 تا 8 سال انجام می شود. در اینجا به اختصار به آن می پردازیم، برای تکثیر گل پرنده بهشتی از طریق برگ، برگهای قسمتی از ساقه را جدا کنید و سپس در خاک مرطوب بکارید. برگ هایی که در کنار برگهای پیر رشد کرده اند بهترین گزینه هستند. بهترین فصل تکثیر از طریق برگ، فصل بهار و تابستان است.

     معمولاً از قلمه زنی از ساقه پرنده بهشتی به عنوان روشی برای تکثیر استفاده نمی شود و این روش منسوخ شده است. برای قلمه زنی قسمتی از ساقه را برش می دادند و در خاک مرطوبی می کاشتند. در این روش برای اینکه گیاه به رشد کامل برسد و بتواند گل بدهد بین 5 تا 8 سال به طول می‌انجامد. لذا از روش قلمه زنی برای تکثیر گیاه گل پرنده بهشتی دیگر استفاده نمی شود.

    نحوه قلمه زدن پرنده بهشتی

    بیماری های گیاه پرنده بهشتی

    گیاه پرنده بهشتی جز گیاهانی است که نسبت به سایر گیاهان به انواع آفات و بیماری ها مقاوم است. با این وجود امکان دارد بنا به دلایلی این گیاه دچار مشکلات یا بیماری هایی شود، در ادامه به شایع ترین مشکلات و بیماری‌هایی که ممکن است گیاه پرنده بهشتی با آن مواجه شود، اشاره خواهیم کرد:

    شپشک آرد آلود

    یکی از عمده ترین بیماری ها در انواع گیاهان به خصوص گیاه پرنده بهشتی، شپشک آردآلود است که باعث ایجاد توده ای سفید رنگ روی برگ‌ها می‌شوند. برای رفع آن از حشره کش استفاده کنید.

    ایجاد نقاط سفت و قهوه‌ای رنگ روی ساقه و زیر برگ‌های گل پرنده بهشتی

    این مشکل ناشی از شپشک سپردار می باشد که شیره گل استرلیتزیا را می مکد و باعث ضعف و زردی و کاهش رشد گیاه می‌شود. به کمک پنبه الکلی حشرات را جمع کنید و از حشره کش مناسب استفاده کند.

    زرد شدن برگ های گیاه گل استرلیتزیا 

    گیاه مرغ بهشتی آب را دوست دارد. اما آبیاری بیش از حد گیاه مرغ بهشتی باعث می شود که ریشه گیاه پوسیده و مواد مغذی کافی به برگها نرسد و رنگ برگهای گیاه زرد شود. به نکات اشاره شده در آبیاری گیاه دقت کنید و زمانی که گیاه در زمان استراحت است به آن آب ندهید و اجازه بدهید که خاک گیاه خشک شود و سپس آن را آبیاری کنید. زهکشی گلدان را نیز بررسی کنید.

    زرد و قهوه‌ای شدن همزمان برگ های گل پرنده بهشتی

    دلیل ایجاد این مشکل، رطوبت بسیار پایین و خشکی محیط است. برای رفع این مشکل، رطوبت مورد نیاز گیاه پرنده بهشتی را به یکی از روشهای گفته شده فراهم کنید.

    علت جمع شدن برگ گل پرنده بهشتی

    لوله و جمع شدن برگهای گیاه مخصوصاً در روزهای گرم‌ تابستان و یا هنگامی که گیاه گل پرنده بهشتی در باغچه کاشته شده است، رخ می دهد و همراه آن برگهای گیاه نیز زرد شود. این مشکل به دلیل کمبود میزان آبیاری و تشنگی زیاد در گیاه پرنده گل بهشتی رخ می دهد.

    سوختن نوک و حواشی برگ گل پرنده بهشتی

    اگر تابش خورشید بر سطح برگ های مرغ بهشتی شدید و مستقیم باشد دلیل اصلی سوختگی برگها می شود. این مشکل مخصوصاً زمانی ایجاد می شود که میزان رطوبت مورد نیاز گیاه و میزان آبیاری کم باشد و یا اینکه زیر تابش مستقیم نور خورشید غبارپاشی بر روی برگها صورت گرفته باشد. استفاده از رطوبت کافی و نور مصنوعی برای رشد و نگهداری گیاه پرنده بهشتی تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری می کند.

    عدم گلدهی گیاه گل پرنده بهشتی

    گیاه استرلیتزیا برخلاف بیشتر گیاهان، در زمستان و بهار گل می دهد و نباید در فصل تابستان منتظر گلدهی این گیاه باشید. اما عدم گلدهی استرلیتزیا در زمستان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • بالا بودن دمای محیط
    • گیاه کامل و بالغ نشده باشد.
    • سن گیاه بیشتر است و دیگر گل نمی دهد.
    • عدم استفاده از کود مناسب
    • گیاه نور کافی دریافت نکند.
    • بیماری های مختلف
    • خاک نامناسب و غیر مغذی
    • پژمرده و بی رنگ شدن برگهای گل پرنده بهشتی

    همانطور که در بالا به آن اشاره شد، گل پرنده بهشتی دارای ریشه های وسیع و عمیقی است و نیاز به گلدانی عمیق با زهکش مناسب دارد که آب اضافی را بعد از آبیاری تخلیه کند. در بعضی موارد استفاده از خاک نامناسب و یا آبیاری اشتباه منجر به ایجاد چنین مشکلی در گیاه می شود . توصیه می شود که به طور سالانه گلدان و خاک گلدان گیاه گل پرنده بهشتی تعویض گردد. با تعویض سالانه گلدان علاوه بر تحریک رشد جوانه های بیشتر، احتمال رنگ پریدگی گیاه نیز کاهش می‌باید.

    بیماری های گیاه پرنده بهشتی

    سوالات متداول گل پرنده بهشتی

    گل استرلیتزیا در دسته گل‌های گران قیمت است یا ارزان قیمت ؟

    این گل زیبا جز گل‌هایی با قیمت مناسب است و بیشتر در دسته گل و سبد گلهای لوکس و خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

    آِیا نگهداری از گیاه گل پرنده بهشتی سخت است ؟

    بسیاری از افرادی که از گیاه گل پرنده بهشتی به عنوان گیاه آپارتمانی و یا در باغچه برای زیبا سازی محیط از آن نگهداری می کنند، مشکلی با نگهداری این گیاه ندارند و جز گیاهانی با شرایط نگهداری آسان طبقه بندی می شود.

    گل پرنده بهشتی یا استرلیتزیا در چه مناطقی از کشور بهترین رشد و گلدهی را دارد؟

    این گیاه هوای گرم و مرطوب را دوست دارد. لذا در مناطق ساحلی شمال کشور که رطوبت بالاست، رشد خوبی دارد. گیاه پرنده بهشتی را می توان در باغچه نیز کاشت به شرطی که در زمستان در برابر هوای خیلی سرد با نایلون آن را بپوشانید. 

    برای نگهداری گل استرلیتزیا حدودا به چه میزان فضا احتیاج داریم؟

    گل پرنده بهشتی یا گل استرلیتزیا ، درصورت فراهم آوردن شرایط مناسب می‌تواند حداکثر تا 1 متر و حتی بیشتر قد بکشد و فضایی حدود یک و نیم متر در یک و نیم متر برای نگهداری آن کافی است.

    چرا گل پرنده بهشتی در آپارتمان گل نمی‌دهد؟

    این مشکل در صورت نبودن نور کافی یا بالا بودن دمای محیط ممکن است رخ دهد. یکی دیگر از دلایل عدم گلدهی گیاه پرنده بهشتی، نابالغ بودن گیاه است گیاه پرنده بهشتی زیر سه سال گل نمی دهد و تا ده سالگی گیاه، هر سال گل بیشتری نسبت به سال قبل می دهد. در دوران پیری گیاه، گلدهی گیاه کم و یا قطع می شود.

    آیا گل استرلیتزیا جز گیاهان مقاوم است؟

    گل استرلیتزیا در طبقه بندی جز گیاهان مقاوم دسته بندی می شود، زیرا خود را با هر محیطی تطبیق می دهد، تنها نکته لازم جهت نگهداری گل استرلیتزیا این است که به سرمای زیاد حساس است.

    آیا گل پرنده بهشتی دچار خشک شدگی فصلی می شود؟

    گل پرنده بهشتی جز گیاهان علفی، چندساله و همیشه سبز هستند. انواع گونه‌های این گیاه دارای برگ های سبز نسبتاً روشن و تخم مرغی شکل بوده که همیشه سبز هستند.

    آیا گل استرلیتزیا سمی است؟

    این گیاه جز گیاهان با سمیت متوسط و فقط برای حیوانات خانگی مخصوصاً گربه ها کمی خطرناک است. برگ های این گیاه در صورت جویده و بلعیده شدن توسط گربه ها ممکن است ایجاد مشکلات گوارشی کند.

    آیا  گل استرلیتزیا یا پرنده بهشتی نیاز به تعویض گلدان دارد؟

    تعویض منظم گلدان استرلیتزیا باعث افزایش تحریک و گلدهی خواهد شد. همانطور که گفته شد بهتر است سالانه و در فصل بهار (بعد از پایان گلدهی)، گلدان و خاک گلدان تعویض گردد.

    آیا گل پرنده بهشتی به هرس نیاز دارد؟

    همانطور که گفته شد این گیاه نیاز به هرس خاصی ندارد، مگر اینکه برگهای پایینی آن زرد شده باشد و یا ممکن است برای کمک به رسیدن نور کافی به گیاه و یا زمانی که قصد تکثیر از طریق استفاده از پاجوش های مادری را دارید، هرس انجام دهید.

    آیا گل استرلیتزیا سمی است؟

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    نادر
    1399/12/17 15:03

    سلام و خدا قوت ببخشید میشه از طریق پیاز این پرنده بهشتی را تکثیر کرد و چطوری پیاز را باید کاشت در چه شرایظی ممنونم میشم بفرمایید

    احمد
    1399/10/22 21:34

    سلام
    3 تا از برگ ها لول شدن ! ابیاری منظم ونور پشت پنجره دارم
    مشکل چی هست ؟

    webmaster
    1399/10/23 12:32
    پاسخ به:احمد

    سلام، نور زیاد و آبیاری بیش از اندازه موجب این مسئله می شود.

    مریم
    1399/03/20 15:04

    مرسی از سایت خوبتون.ببخشید چرا برگهای پرنده زهشتی من ی قسمتهاییش چروکیده یا نوک برگهاش ی حالت سوختگی داره؟

    webmaster
    1399/10/23 12:33
    پاسخ به:مریم

    سوختگی برگ ها به دلیل شدت بالای نور است.

    zamani
    1396/07/06 11:41

    با سلام .خیر، 6 ماه زمان تکثیر بذر این گیاه می باشد و تکثیر خود گیاه زمان کمتری خواهد برد.

    ناشناس
    1396/07/06 11:10

    6 ماه زمان تکثیر این گیاه طول می کشد؟

    فرهادی
    1396/07/02 15:35

    سپاس

    zamani
    1396/04/28 13:45

    با سلام . بله نه تنها این نوع گل ،بلکه انواع گل ها.

    ایمان
    1396/04/17 16:10

    عمر این گیاه هم با نور مصنوعی بیشتر میشود؟

    قلی زاده
    1396/01/15 12:08

    با سپاس. سال خوبی داشته باشید

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط