آیا لامپ رشد گیاه برای انسان ضرر دارد!؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    آیا لامپ رشد گیاه برای انسان ضرر دارد!؟

    تفاوت لامپ رشد گیاه و لامپ معمولی

    گاها سؤالاتی از طرف کاربران مطرح می‌شود که آیا لامپ‌های رشد گیاه گلخانه‌ای نیز ممکن است برای مضر باشد؟ این سؤال به این دلیل به وجود می‌آید که افراد فکر می‌کنند چون این لامپ‌های رشد گیاه در گلخانه‌ها و خارج از محیط زندگی انسان قرار می‌گیرند و باید کارایی بیشتری داشته باشند می‌تواند از نظر تهدید سلامتی انسان متفاوت باشند. اما این موضوع صحت ندارد. 
    ممکن است لامپ‌های رشد گیاه گلخانه‌ای به دلیل اینکه در زندگی روزمره تأثیر ندارند، طراحی قوی‌تری نسبت به لامپ‌های رشد گیاه خانگی داشته باشند. اما همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، تنها استاندارد نبودن لامپ رشد گیاه گلخانه‌ای می‌تواند آسیب‌زا باشد و با خرید لامپ رشد گیاه گلخانه‌ای ضرر و آسیبی به انسان و حیوان وارد نمی‌شود.
    پس اگر در گلخانه کار می‌کنید بهتر است نگران این موضوع نباشید؛ زیرا لامپ‌های رشد گیاه خانگی و گلخانه‌ای از نظر ضرر با یکدیگر تفاوتی ندارند، و تنها مجوز تأییدیه و ساختار استاندارد تولید لامپ رشد گیاه است که اهمیت دارد. 

    اگر لامپ رشد گیاه استاندارد نباشد چه مشکلاتی را در بر خواهد داشت؟

    در پاسخ به این سؤال شاید بهتر است بگوییم که استفاده از لامپ‌های ارزان قیمت و دست‌ساز موجود در بازار، ممکن است علاوه بر دارا بودن اشعه‌های یووی، دچار حریق و سوختگی شوند که در نهایت به انسان یا حیوان خانگی شما آسیب می‌رسانند. مضرات لامپ رشد گیاه غیر استاندارد می‌تواند شامل مشکلات بینایی، مشکلات پوستی، برق‌گرفتگی، اختلال در چرخه خواب، سرطان‌زایی، آسیب مغزی  و.. باشد که در ادامه به صورت مختصر درباره چند مورد از آن‌ها توضیح خواهیم داد:

    مشکلات پوستی

    استفاده از لامپ‌های رشد گیاه استاندارد که مورد تأیید منابع ذی‌صلاح هستند، مشکلات پوستی حادی برای شما به وجود نمی‌آورند. اما اگر لامپ رشد گیاه دارای اشعه‌هایی مانند اشعه UV باشد مشکلات پوستی یکی از عوارضی است که گریبان‌گیر انسان می‌شود. همچنین بیش از حد داغ بودن و سوختگی پوست نیز از جمله اتفاقاتی است که ممکن است بر اثر دست زدن به یک لامپ رشد گیاه رخ دهد. پس اگر کودک و یا حیوان خانگی دارید به این نکته دقت فرمایید.

    مشکلات بینایی

    یکی دیگر از مضرات لامپ رشد گیاه بی‌کیفیت، بروز مشکلات بینایی است. همان‌طور که در این مقاله گفته شد، اشعه یو وی که در برخی محصولات غیر استاندارد و لامپ‌هایی با فناوری بخار سدیم متال هالید و فلورسنت وجود دارد، آسیب‌های خطرناکی به چشم و پوست انسان می‌رساند. علاوه بر اینکه وجود بخار سدیم، متال هالید و فلورسنت در محصولات قدیمی و تقلبی ممکن است موجب بروز مشکلات جدی بینایی شوند، نگاه طولانی مدت به هر منبع نوری، به چشم شما آسیب می‌زند. 

    آیا لامپ رشد گیاه برای انسان و حیوان مضر است

     

    سرطان‌زایی و آسیب مغزی

    یکی دیگر از آسیب‌هایی که به دلیل ضرر لامپ رشد گیاه غیر استاندارد به انسان وارد می‌شود؛ تشعشع مرکاپتان است که در محصولات غیر استاندارد و قدیمی به چشم می‌خورد. مرکاپتان منجر به آسیب مغزی و سرطان‌زایی شود و یک ماده بسیار خطرناک و سمی است. این عنصر ممکن است توسط لامپ‌های فلورسنت که با کادمیوم روی به کار رفته‌اند، به وجود بیاید. 

    اختلال در چرخه خواب

    در پاسخ به این سؤال که آیا لامپ‌های رشد گیاه سبب اختلال در چرخه خواب انسان می‌شود؟ باید اشاره کرد که علاوه بر اینکه در تکنولوژی‌های قدیم لامپ رشد گیاه که مرکاپتان وجود داشت و باعث اختلال در خواب نیز می‌شد، در ال ای دی های رشد گیاه امروزی نیز اگر از نور آبی به طور استاندارد استفاده نشود می‌تواند بر چرخه خواب نیز تاثیر بگذارد. دلیل این امر این است که اگر نور آبی در یک محیط بیش از حد استفاده شود، این نور هورمون‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و روی چرخه  خواب تاثیر می‌گذارد. این موضوع تنها مربوط به لامپ رشد گیاه نمی‌شود و حتی در وسایلی مانند موبایل و تلویزیون نیز این نکته وجود دارد زیرا در آن‌ها نیز نور آبی وجود دارد. اما همان طور که در گوشی در حالت شب نما، رنگ آبی کمی ساطع می‌شود اگر لامپ رشد گیاه شما نیز استاندارد باشد مطمئن باشید تاثیری روی چرخه خواب شما نمی‌گذارد.

    این اثر دیده شده است و در فناوری جدید و مدرن، تا به امروز تحقیقی در این باره صورت نگرفته است که ثابت کند لامپ رشد گیاه باعث اختلال در چرخه خواب می‌شود.

    برق‌گرفتگی

    یکی از مشکلاتی که ممکن است توسط لامپ‌های رشد گیاه به وجود آید، برق‌گرفتگی است. این برق‌گرفتگی ممکن است به علت وجود مشکلات فنی یا فقط به یک جرقه کوچک منجر می‌شود و یا به دلیل لخت شدن سیم برق و اتصالی کردن منجر به برق‌گرفتگی شدید شود که مورد دوم معمولاً به دلیل بی احتیاطی انسان اتفاق می‌افتد و لامپ مقصر اصلی آن نیست.

    چگونه از مضرات لامپ رشد گیاه غیر استاندارد جلوگیری کنیم؟

    تنها راه جلوگیری از مضرات لامپ رشد گیاه غیر استاندارد برای انسان، خرید لامپ رشد گیاه از شرکتی است که دارای پروانه تولید این لامپ‌ها بوده، ثبت اختراع آن را انجام داده است و جهت رفاه حال مشتریان خود در محیط شرکت حاضر به آزمایشات و ارائه تست ریپورت محصولات به صورت رایگان به درخواست مشتری می‌باشد. 
     ایران گرولایت با بیش از یک دهه فعالیت و ثبت اختراع این محصولات، این اطمینان را به مشتریان خود می‌دهد که تمامی محصولات لامپ رشد گیاهش باکیفیت بوده و طبق بالاترین استاندارهای جهانی تولید می‌شود. در نتیجه محصولاتش هیچ ضرری برای انسان نخواهد داشت و ضرر لامپ رشد گیاه برای سلامتی انسان تنها مربوط به محصولاتی است که استاندارد نیستند. همچنین توجه داشته باشید که قیمت، معیار مناسبی برای سنجش کیفیت لامپ رشد گیاه نیست و با خرید این محصولات زندگی خود را به خطر نیندازید. شما می‌توانید با مراجعه حضوری و تست محصولات به صورت کاملاً رایگان، از کیفیت محصولات ایران گرولایت اطمینان حاصل نمایید. 

    سؤالات متداول در ارتباط با تاثیر لامپ رشد گیاه بر روی سلامتی انسان و حیوان

    آیا لامپ رشد گیاه جیوه دارد؟

    تنها در فناوری منسوخ ساخت متال هالید بخار سدیم و فلورسنت از جیوه استفاده می‌گردد و در فناوری ال ای دی رشد گیاه جیوه وجود ندارد.

    آیا لامپ رشد گیاه برای کودکان خطرناک است؟ 

    در ارتباط با مضرات لامپ رشد گیاه برای کودکان می‌توان گفت، اگر لامپ رشد گیاه به صورت استاندارد تولید شده باشد، هیچ تأثیر منفی بر روی انسان و کودکان نمی‌گذارد. 

    آیا لامپ رشد گیاه برای حیوانات مضر است 

    خیر لامپ رشد گیاه استاندارد برای حیوانات خطری ندارد. اما اگر لامپ رشد گیاه شما گرمای زیادی تولید می‌کند مواظب باشید پت خانگی شما با آن بازی نکند.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    بهادری جهرمی
    1402/12/13 17:38

    نور رشد تو شهر اصفهان برای خرید است؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 14:54
    پاسخ به:بهادری جهرمی

     با سپاس از حسن توجه شما جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه لامپ رشد گیاه مراجعه کنید.

    کامبیزی
    1402/12/12 17:40

    من به نورهای شما که نگاه می کنم چشمام میسوزه چیکار کنم بنظرتون برام بد نشه

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 14:54
    پاسخ به:کامبیزی

    با سپاس از حسن توجه شما جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه لامپ رشد گیاه مراجعه کنید

    علیرضا
    1402/05/31 13:01

    عالی بود ممنون

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط